kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
320 تروریست دستگیر شدند

توقف فعالیت داعش در ترکیه به 22 استان گسترش یافت

نیروهای ارتش و پلیس ترکیه عملیات علیه تروریست‌های «داعش» و «پ.ک.ک» را به 22 استان این کشور گسترش دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای دولتی ترکیه دیروز حملات علیه داعش و پ.ک.ک (حزب کارگران کرد ترکیه) را به 22 استان گسترش دادند و تا دیروز شمار مظنونان دستگیر شده را به 320 نفر رساندند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در رابطه با عملیات جاری گفت که هنوز اولین گام‌های این عملیات برداشته شده است.
«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت، عملیات ارتش علیه داعش ادامه می‌یابد.
 حملات جنگنده‌های ارتش ترکیه به مواضع داعش در سوریه و مواضع پ.ک.ک در کوهستان‌های ترکیه و عراق نیز ادامه دارد. این نخستین بار پس از سال 2011 است که ترکیه به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق حمله می‌کند.
پ.ک.ک نیز در واکنش به این حملات اعلام کرد، آنکارا با این حملات، آتش‌بس سال 2003 را نقض کرده است و آتش‌بس با ترکیه دیگر معنایی ندارد.
همزمان با تغییر موضع پ.ک.ک، بمبی در منطقه «بیسمیل» دیاربکر واقع در جنوب شرق و منطقه کردنشین ترکیه منفجر شد که جراحت 10 پلیس را درپی داشت. هرچند پ.ک.ک مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفت، ولی به نظر می‌رسد که این انفجار نخستین اقدام عوامل پ.ک.ک علیه نیروهای دولتی بوده است. علاوه بر آن، دیروز عوامل پ.ک.ک 15 کارگر را در جنوب شرق ترکیه به گروگان گرفتند اما ساعاتی بعد همه آنها را آزاد کردند.
در این میان، گروه تروریستی داعش نیز به حملات متحد سابق خود (آنکارا) واکنش نشان داد؛ داعش با صدور بیانیه‌ای خطاب به اردوغان اعلام کرد: «تو و دار و دسته‌ات پس از استبدادی که در کشور راه انداخته‌اید، مواظب سرتان باشید، چرا که اجرای حکم خداوند درباره شما سرکشان واجب شده است.»
داعش همچنین هشدار داد که عملیات را به آنکارا و اسلامبول خواهد کشاند.
بر اساس خبرهای تکمیلی، پنج اردوگاه پ.ک.ک در بلندی‌های قندیل واقع در شمال عراق هدف حمله سنگین جنگنده‌های ترکیه قرار گرفته است.
در مورد حمله به سوریه نیز دولت آنکارا تلاش کرد، طی نامه‌ای به سازمان ملل، این تجاوز را توجیه کند. دولت آنکارا طی دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت، تجاوز به خاک سوریه را در چارچوب ماده 51 منشور سازمان ملل دانست و اعلام کرد، این ماده به کشورها به صورت انفرادی و یا جمعی، اجازه می‌دهد که از خود در برابر حملات مسلحانه دفاع کنند.
وزارت خارجه ترکیه هم با صدور یک بیانیه رسمی، اعلام کرد که این کشور به ائتلاف آمریکایی ضد داعش می‌پیوندد و به آمریکا نیز اجازه می‌دهد از پایگاه‌های هوایی ترکیه علیه داعش استفاده کند. در این بیانیه آمده است: «ترکیه و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا همکاری خود را در مقابله با داعش تقویت کنند.»
اما این همکاری و توافق احتمالی بر سر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، سایر تکفیری‌ها و تروریست‌های حاضر در سوریه را خوشحال کرده است. این سیاست ترکیه علاوه بر اینکه داعش به عنوان رقیب سایر تکفیری‌ها را  تضعیف می‌کند، از عملیات ارتش سوریه در شمال این کشور نیز می‌کاهد. با پیوستن آنکارا به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، پایگاه‌های نظامی ترکیه به روی این ائتلاف گشوده شد. «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: مناطقی که در شمال سوریه از داعش پاکسازی می‌شود، به عنوان منطقه‌ای امن در نظر گرفته می‌شود!
اردوغان که تاکنون از داعش حمایت می‌کرد و قصد داشت از طریق این گروه تروریستی، خیالات خود را در منطقه به نفع ترکیه و آمریکا عملی کند، اکنون و همزمان با انفجار تروریستی داعش در شهر «سوروچ» ترکیه، سیاست خود را عوض کرد. مردم ترکیه در اعتراض به حمایت‌های آنکارا از داعش، در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند و این تظاهرات روز به روز گسترده‌تر می‌شد. در همین رابطه، روزنامه آلمانی «دی ولت» دیروز نوشت، دولت آنکارا اکنون بهای حمایت از داعش را می‌پردازد.