kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
با گذشت 10 روز از توافق

ارز باز هم گران‌تر شد سقوط بورس ادامه یافت

در حالی که بیش از ده روز از زمان اعلام توافق هسته‌ای دولت یازدهم و کشورهای غربی می‌گذرد، شاخص بورس همچنان سقوط می‌کند و قیمت ارز روند صعودی در پیش گرفته است.
سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرنگار ما از بازار ارز، قیمت هر دلار دیروز در بازارهای غیررسمی تهران با 105 تومان افزایش نسبت به روز توافق هسته‌ای به 3 هزار و 295 تومان رسید. این افزایش قیمت در سایر ارزهای رایج نیز دیده می‌شد به طوری که قیمت هر یورو با 90 تومان افزایش به 3 هزار و 620 تومان و هر پوند انگلیس نیز با 140 تومان افزایش 5 هزار و 80 تومان معامله شد.
قیمت بالای ارزهای خارجی که بارها از سوی دولتمردان کنونی به عنوان یکی از نقاط ضعف دولت قبل ذکر می‌شد، با روی کار آمدن دولت یازدهم بصورت دستوری و با مدیریت دولت ثابت ماند تا خلف وعده دولت در این باره آشکار گردد. رئیس کل بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول و ارز چندی پیش صراحتا عدم تمایل خود به کاهش نرخ ارز را اعلام کرد و به تازگی هم با کوک کردن ساز ارز تک‌نرخی، بر طبل افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌کوبد.
بازار سرمایه نیز با واکنش معنادار نسبت به نتایج توافق هسته‌ای، تحلیل‌های خوشبینانه از این حوزه را کنار زده است بر همین مبنا با گذشت ده روز از توافق هسته‌ای، حباب شاخص کل بورس تهران با 2 هزار و 400 واحد کاهش، ترکید.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با 607 واحد کاهش به 67 هزار و 36 واحد رسید. همچنین شاخص وزنی کل بازار با 101 واحد کاهش به 10 هزار و 252 واحد و ارزش روز بازار به 284 هزار میلیارد تومان رسید.
اما در این بین واکنش سهامداران جزء که عمدتا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجال اظهار نظر پیدا می‌کنند جالب توجه است. بسیاری از این افراد با اظهاراتی که بوی نارضایتی از سیاست‌های دولت می‌دهد به انتقاد از وضع موجود می‌پردازند.
به عنوان مثال یک سایت حامی دولت به انعکاس بعضی از این نظرات پرداخته است. برخی از این افراد با اشاره به کسانی که با امید کمی سود و گردش چرخ زندگی‌شان اقدام به خرید سهام قبل از تواقق اخیر نموده‌اند، خواستار جوابگویی دولت به ریزش‌های بورس بر خلاف وعده‌ها شده‌اند.
فردی گفته است: توافق نخواهیم چه کار باید بکنیم؟ دلار 53 تومان بالا رفته، شاخص هم که از روز توافق 2400 واحد افت کرده و همه سهم‌ها حداقل 15 درصد ریخته‌اند! روحانی مچکریم !!!
کسانی که پس از امید بستن به وعده‌های دولت اکنون سرمایه‌های اندک خود را در خطر می‌بینند، خطاب به رئیس جمهور گفته‌اند: آقای رئیس جمهور، شما گفته بودید مردم سرمایه هایشان را وارد بورس کنند تا صنعت مملکت بچرخد! دنبال سود بانکی و دلار و سکه نباشند، اما در دو سال گذشته مردم به خاک سیاه نشسته‌اند! این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
گفتنی است در کوران انتخابات ریاست جمهوری و تا مدت‌ها پس از استقرار دولت، مسئولان اقتصادی دولت با دعوت از مردم برای حضور گسترده در بازار سرمایه از برنامه‌های خود برای تقویت این بازارها خبر می‌دادند، اما در ادامه با محول کردن کلیه امور به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، انتظارات کاذبی را در بازارهای پولی و مالی بوجود آوردند که اکنون با توخالی از آب درآمدن این توقعات، طبق معمول متضرران عمده، مردمی هستند که به وعده‌ها اعتماد کرده بودند.