kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
روحانی:

مسئولان طوری تلاش کنند که شرمنده شهدا و ملت نشوند

رئیس‌جمهور توافق وین را برد- برد توصیف کرد و گفت این پیروزی متعلق به جریانی خاص نیست.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام روحانی روز شنبه در دیدار جمعی از مسئولان، با قدردانی از همراهی و مساعدت قوای کشوری و لشکری برای تحقق کاری بزرگ در صحنه مذاکرات هسته ای با 1+5، تصریح کرد: این پیروزی و موفقیت، نه از آن یک جناح و گروهی خاص، بلکه پیروزی و موفقیت ملت بزرگ و سرافراز ایران اسلامی است.
وی در این دیدار که به‌مناسبت عید سعید فطر انجام شد، مقاومت ملت ایران در برابر فشار و تحریم‌ها را ستود و گفت: مردم ایران از این توافق خرسند و شادمان هستند و البته این شادمانی آنان ناشی از احساس غرور و پیروزی در برابر ابرقدرت‌ها و لغو تحریم‌های ظالمانه است.
روحانی، متن برنامه جامع اقدام مشترک را یک متن برد - برد خواند و گفت: پذیرش حق غنی‌سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه از جمله موفقیت‌های بزرگ ما در این مذاکرات و متن توافق است.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید همه مسئولان به گونه‌ای تلاش کنند که شرمنده شهدا و ملت نشوند، به روند سخت و طولانی رسیدن به یک توافق جامع، حتی با کشورهای دوست و راجع به مسایل کم‌اهمیت اشاره کرد و گفت: این مذاکرات و رسیدن به نتیجه برد - برد با آلمان و 5 عضو دائم شورای امنیت که در تاریخ کشور تقریبا کم‌سابقه است، نتیجه عنایت حق و دعای مردم بود.
تفاهم ایران با ۵+۱ به نفع همسایگان و منطقه خواهد بود
حجت‌الاسلام روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری پاکستان با وی با تبریک متقابل عید سعید فطر، به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: این تفاهم به نفع همسایگان و منطقه خواهد بود و باعث تقویت روابط اقتصادی می‌شود.
رئیس‌جمهوری همچنین به اوضاع منطقه‌ای اشاره کرد و با قدردانی از موضع پاکستان در قبال یمن و تاکید بر ضرورت رایزنی‌ها میان تهران و اسلام‌آباد در این عرصه افزود: ما معتقدیم مشکلات منطقه از جمله یمن باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.
رئیس‌جمهور پاکستان نیز با تاکید بر ضرورت گسترش همه‌جانبه روابط تهران و اسلام‌آباد گفت: باید هر چه سریعتر رقم مبادلات تجاری دو کشور از 5 میلیارد دلار بگذرد.
توافق هسته‌ای امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای را توسعه می‌دهد
رئیس‌جمهوری کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عمان ضمن تبریک عیدسعید فطر، با قدردانی از نقش مثبت و سازنده عمان در روند برگزاری مذاکرات هسته‌ای افزود: خوشحال هستیم که توافق هسته‌ای، کارآیی دیپلماسی را اثبات کرد و نشان داد که این روش می‌تواند به عنوان بهترین راه برای همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز مدنظر قرار گیرد.
روحانی همچنین به اوضاع نابسامان منطقه پرداخت و اظهار داشت: نگران جنگ و کشتار در سوریه و یمن هستیم و معتقدیم این بحران‌ها راه حل صرفا سیاسی دارد و باید ما باور به این راه حل را در میان کشورهای منطقه تقویت کنیم.
سلطان قابوس نیز دراین گفت‌وگوى تلفنی ضمن تبریک عید سعید فطر و موفقیت ایران درحصول توافق هسته‌ای گفت: همیشه بهترین راه برای حل مشکلات، دیپلماسی بوده و هست. توافق هسته‌ای به نفع کل منطقه و جهانیان است و من مطمئن هستم پس از این توافق شاهد شرایط بهتری در منطقه خواهیم بود.
اولویت نخست ایران  بعد از توافق هسته‌ای
توسعه روابط با همسایگان است
حجت‌الاسلام روحانی همچنین در تماس تلفنی امیر قطر با وی گفت: ایران از دولت دوست و برادر قطر انتظار دارد تلاش‌هایش را برای کاستن از تشنجات منطقه و حفظ ثبات آن بیشتر کند.
روحانی با اشاره به اینکه، این موفقیت هسته‌ای پس از سال‌ها ایستادگی، مقاومت و تحمل فشارها حاصل شد، اظهار داشت: ما هیچ تردیدی نداریم که این توافق به همان نسبت که برای مردم ایران مفید و موثر است، باعث تقویت امنیت و رفاه منطقه نیز خواهد شد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «اولویت نخست ما بعد از این توافق، توسعه روابط با همسایگان ازجمله کشور دوست و برادر قطر است»، افزود: تردیدی ندارم در شرایط پس از توافق، بزودی شاهد روابط صمیمانه‌تر و توسعه بیشتر همکاری‌ها میان ایران و قطر خواهیم بود.
امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به روحانی گفت: قطر از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 بسیار خوشحال است و پیوسته بر این موضوع تاکید دارد که راه حل مشکلات منطقه تنها از طریق گفت‌وگو و طی مسیرهای مسالمت‌آمیز است.
وی همچنین با محکوم کردن تروریسم در منطقه و تاکید بر نقش و جایگاه مهم ایران در حل و فصل مسایل منطقه‌ای افزود: ما معتقدیم همکاری کشورهای منطقه می‌تواند این معضل منطقه‌ای را از بین ببرد و دولت قطر آماده ادامه تماس‌ها به‌ویژه با ایران برای رفع این موضوع است.