kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴

گزارش جالب توجه از نگاه مردم آمریکا به توافق هسته‌ای

یک رسانه آمریکایی در گزارشی پس‌از توافق هسته‌ای ایران و آمریکا به بررسی این توافق از نگاه مردم آمریکا پرداخته و نوشته است: مردم آمریکا برای این توافق از مسئولین تشکر نمی‌کنند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، پایگاه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی تحت عنوان «ایران؟ همان کشوری است که به آن حمله کردیم؟» به بررسی توافق هسته‌ای از نگاه مردم آمریکا پرداخته و ضمن بیان اینکه مردم آمریکا به خاطر توافق هسته‌ای از مسئولین تشکر نمی‌کنند، از آماری سخن به میان می‌آورد که نشان می‌دهد مردم آمریکا حتی جای کشور ایران را بر روی نقشه نمی‌دانند‍!
 در ابتدای این گزارش آمده است: «توافق هسته‌ای را که فراموش کن! ... خواسته شخصی من این بود که یک آمریکایی پیدا شود که بتواند ایران را روی نقشه نشان دهد!» پولیتیکو نوشت: «سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما در هفته جاری پس از آن که مقامات آمریکایی، توافق هسته‌ای با ایران که تاریخی‌ترین توافق بین‌المللی دوره ریاست جمهوری اوباما است را اعلام کردند، در توییتر خود نوشت: ملت ما سپاسگزار هستند.» این نشریه آمریکایی با ابراز تعجب از این پیام، نوشت: «سپاسگزار؟! مردم ما؟!»
 مقاله‌نویس این نشریه در ادامه می‌نویسد: «سه‌شنبه شب که جوهر توافقنامه 159 صفحه‌ای ایران دیگر خشک شده بود، من سه ساعت در میان جمعیت گشتم و با رهگذران، فروشندگان و خریداران، صحبت کردم تا بدانم نظر مردم آمریکا در مورد توافق هسته‌ای چیست و اصلا به آن اهمیت می‌دهند یا از آن اطلاع دارند؟ مسئله خیلی بدتر از اینها بود. همانطور که تحقیقاتی در زمینه سواد جغرافیایی مردم آمریکا در سال 2006 نشان می‌دهد، 75 درصد از آمریکایی‌های بین 18 تا 24 حتی نمی‌توانند ایران را روی نقشه نشان دهند چه رسد به اینکه به خاطر یک توافق پیچیده دیپلماتیک که هزاران کیلومتر دورتر به امضا رسیده، سپاسگزار باشند.»
 در ادامه به چندین مورد از این مصاحبه‌ها اشاره شده که در یک نمونه آن آمده است: «هنگامی که پرسیدم می‌توانی ایران را در نقشه خاورمیانه‌ای که اسم کشورها در آن نیست، تشخیص دهی؟ در حالی که میان عربستان و ایران مردد بود برای کمک به او، عراق را نشان دادم -چرا که آمریکا در سال 2003 به این کشور حمله کرده- تا یک نقطه مرجع در اختیار او گذاشته باشم. او با مقایسه بین مساحت این سه کشور در نقشه، شک زده شد و گفت: ما به کوچکترین کشور حمله کردیم؟ لعنت.»