kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
با همکاری ارتش یمن و نیروهای مردمی

توطئه مشترک آمریکا، عربستان و امارات برای اشغال عدن شکست خورد

عربستان با کمک متحدین خود در تلاش برای اشغال عدن، متحمل شکست سنگینی در برابر انقلابیون یمنی شد.
سرویس خارجی-

عربستان از روز اول شروع جنگ علیه یمن سعی کرده تا شهر «عدن» را با هدف بازگرداندن «منصورهادی» رئیس جمهور فراری این کشور اشغال کند. در همین راستا در روزهای اخیر، اقدام گسترده نیروهای طرفدار عربستان در شهر عدن با پشتیبانی سعودی‌ها و امارات برای فراهم‌ کردن زمینه حضور رئیس‌جمهور فراری در این شهر با پاتک شدید نیروهای انصارالله و ارتش یمن به شکست انجامید. شبکه المیادین از موفقیت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سیطره مجدد بر فرودگاه بین‌المللی عدن پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌های القاعده و شبه نظامیان وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن خبر داد.
 روز شنبه نیز یک منبع نظامی یمنی تاکید کرده بود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، خسارت‌ها و تلفات سنگینی به عناصر القاعده و مزدوران آل سعود در عدن وارد کردند. این منبع خاطر نشان کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند با دفع حمله عناصر القاعده و مزدوران متجاوز سعودی در التواهی عدن، ده‌ها نفر از آنها را به هلاکت برسانند یا زخمی کنند و هفت نفر از جمله یکی از سرکردگان آنها را به اسارت بگیرند و مقادیری سلاح سنگین و موشک و تیربار به غنیمت بگیرند. منابع یمنی همچنین از مشارکت بیش از 4000 فرد مسلح مورد حمایت عربستان در حمله به عدن خبر دادند که با وجود پشتیبانی گسترده هوایی و دریایی سعودی از آنها در تحقق اهداف متجاوزان ناکام مانده‌اند. گروه تکفیری داعش نیز با انتشار تصاویری از حضور افراد مسلح خود در درگیری‌ها علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهر عدن در جنوب این کشور خبرداد.
از سوی دیگر، مدیر کل شبکه تلویزیونی المسیره نیز با تکذیب اشغال عدن توسط شبه‌نظامیان وابسته به عربستان گفت: «کشتی‌های جنگی آمریکا و فرانسه در گلوله باران شهرهای ساحلی یمن شرکت دارند.» وی تاکید کرد، امارات در تجاوز به یمن شرکت دارد و سرباز و خودروهای نظامی اعزام کرده است و مزدوران و القاعده را آموزش می‌دهد و بر آنها نظارت می‌کند.  از سوی دیگر خبرگزاری رسمی یمن اعلام کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دستاورد منحصر به فردی در استان مأرب‬ دست یافتند به طوری که توانستند با ایجاد کمینی محکم، شماری از تروریست‌های القاعده را در این استان هدف قرار دهند. نیروهای  ارتش و کمیته‌های مردمی با کنترل روستای لحانی، همچنان به عملیات علیه تروریسم ادامه می‌دهند و هر روز به پیروزی‌های تازه‌ای دست می‌یابند. همچنین خبرگزاری رسمی یمن به نقل از یکی از منابع وزارت دفاع یمن اعلام کرد یمن گورستان متجاوزان خواهد شد.
انصارالله و گزینه‌های راهبردی
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اتفاقاتی که در جنوب یمن در جریان است اعلام کرد، انصارالله آماده انتقال به «مرحله گزینه‌های راهبردی» است. « محمد عبدالسلام» با اشاره به درگیری‌های جاری در یمن که با پشتیبانی شدید هوایی عربستان و نیروهای القاعده علیه ارتش و انصارالله یمن می‌شود، گفت: «حوادث عدن ثابت کرد، خطری واقعی که یمن را تهدید می‌کند از خارج و طمع‌ورزی‌های خارج از یمن است.» وی همچنین حوادث عدن را نشانه‌ای دانست بر اینکه طمع‌ورزی‌های خارج از یمن، مسائل ملی کشور از جمله جنوب و آرمان‌های مردم جنوب را نیز تهدید می‌کند.
حمله انقلابیون یمن
 به پایگاه‌های سعودی
از سوی دیگر، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در واکنش به استمرار تجاوزات هوایی عربستان و بمباران مناطق مختلف یمن در روز عید فطر، مواضع جنوبی عربستان را هدف حملات موشکی خود قرار دادند. بر این اساس، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی روز جمعه،  برج مراقبت در پایگاه «الحثیره» واقع در استان مرزی جیزان را منفجر کردند. ارتش یمن و کمیته‌های مقامت مردمی همچنین با شلیک 10 موشک، پایگاه نظامی «المعزاب» عربستان را منهدم کردند. شبکه المنار همچنین گزارش داد که پایگاه نظامی «الخوبه» عربستان نیز هدف شلیک 6 موشک یمن قرار گرفت. نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی همچنین پایگاه‌های «الشرفه» و «نهوقه» در منطقه نجران را هدف حملات موشکی خود قرار دادند.جنگنده‌های عربستان سعودی صبح روز عید فطر، پایگاه هوایی «الدیلمی» یمن در فرودگاه صنعا را بمباران کردند.