kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
متن فارسی توافق 159 صفحه‌ای کی منتشر می‌شود؟

مسئولیت تاریخی مجلس انطباق توافق با خطوط قرمز

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، متن جمع‌بندی به پایتخت کشورهای طرفین مذاکره ارسال شد. حال مجلس شورای اسلامی وظیفه خطیری بر دوش دارد و می‌بایست توافق مذکور را با خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که شاخصه‌های آن کاملا شفاف ذکر شده است، مطابقت دهد.

سرویس سیاسی-

روز سه‌شنبه - 23 تیرماه- پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، متن جمع‌بندی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به تایید طرف‌های گفت‌وگو رسید و تصمیم بر آن شد تا برجام برای بررسی و تایید نهایی به پایتخت کشورهای طرف مذاکره ارسال شود.
با توجه به آنکه متن کامل برجام به زبان انگلیسی منتشر شده است، افکار عمومی در انتظار متن فارسی توافق 159 صفحه‌ای است.
 کنگره 2ماه فرصت
 مجلس شورای اسلامی
2 هفته!
قرار است کنگره آمریکا از یکسو و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی ایران از سوی دیگر متن برجام را مورد بررسی قرار دهند.
اما در این خصوص یک تبعیض قابل تامل رخ داده است. کنگره آمریکا فرصتی 60 روزه دارد ولیکن مجلس شورای اسلامی تنها 14 روز فرصت دارد تا متن برجام را بررسی کند.
البته این تبعیض مسبوق به سابقه است.چنانکه دولت آمریکا همواره از جایگاه کنگره در مذاکرات هسته‌ای به مثابه فرصتی جهت امتیازگیری از طرف مقابل استفاده می‌کرد ولیکن در سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران، کمترین تعامل را با مجلس شورای اسلامی نشان داد و جایگاه مجلس درخصوص مذاکرات هسته‌ای بسیار کمرنگ بود.
 این در حالی است که بر طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملزم به بررسی و اظهارنظر نهایی درباره این سند می‌باشند.
علاوه بر این، قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي» که از سوي رئيس‌جمهور به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شده است، اين حق را به نهاد قانونگذار داده است که توافق را مورد بررسي همه‌جانبه و دقیق قرار دهد.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز(چهارشنبه) مجلس گفت: نمایندگان به زودی با حضور وزیر خارجه در جریان کلیت مذاکرات و متن اصلی قرار خواهند گرفت.
حال نمایندگان مجلس وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند و می‌بایست تطابق توافق با خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را موشکافی کنند.
 خطوط قرمز
 جمهوری اسلامی ایران
معیار یک توافق خوب که حاوی عزت ملت ایران و دربردارنده منافع کشورمان باشد در خطوط قرمز اعلام شده از سوی مقامات عالیرتبه نظام به صورت کاملا شفاف بیان شده است و نمایندگان مجلس می‌توانند از این معیار به خوبی بهره بگیرند.
- لغو فوری تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی هنگام امضای موافقتنامه و سایر تحریم‌ها در فواصل معقول
-  منوط نشدن لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران
-  مخالفت با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس
-  مخالفت با بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس‌وجو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی
-  عدم پذیرش محدودیت‌های بلند مدت
- ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدودیت
از جمله این خطوط قرمز است.
 گرفتن اختیارات اساسی مجلس به نفع هیچ کس نیست
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز(چهارشنبه)گفت: امروز پس از سال‌ها مذاکرات هسته‌ای متنی تنظیم و برای کشورها فرستاده شده است و مجلس هم در این رابطه به برگزاری چند جلسه غیرعلنی و دریافت اخباری رسانه‌ای از مسئولان اجرایی امضای چند بیانیه و تصویب قانونی اکتفا کرده است.
وی افزود: رهبری معظم انقلاب به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 4، 57، 110، 112 و 176 آنچه را مصلحت بداند از مجاری قانونی خود ابلاغ می‌کند و همواره رهنمودها و حتی ارشادات ایشان توسط مجلس متاع بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس بماهو مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است و اینکه چگونه در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند نمی‌دانم. سابقه برخورد رئیس مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد.
نادران خاطرنشان کرد: گرفتن اختیارات اساسی مجلس و تضعیف جایگاه آن به نفع هیچ کس نخواهد بود. کدامیک از وظایف سه‌گانه شورای عالی امنیت ملی در اصل 176 به این شورا اجازه می‌دهد اختیارات مجلس را محدود کند؟
وی افزود: مطابق اصول 77 و 125 همه موافقتنامه‌های بین‌المللی چه موقت، چه دائمی و چه داوطلبانه و چه الزامی باید به تصویب مجلس برسد و الزام و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس ممکن است. آنچه در ژنو، لوزان و امروز در وین مورد توافق قرار گرفته است و بعضا عملیاتی شده کی از مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته است.  
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: آقای رئیس در زمان تصویب قانون هسته‌ای در موارد زیاد مواد متعدد قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را نقض کرده است و در پاسخ به تذکراتی که داده شد گفت این سیب‌زمینی فروشی که نیست. آقای رئیس هیچ جای آیین‌نامه رعایت اصول آن را موکول به سطح اهمیت تصویب ندانسته است. دستکاری در متن مصوبه کمیسیون تغییرات غیرقانونی مکرر آن،‌ عدم چاپ پیشنهادهای نمایندگان و اجازه ندادن به مخالفان دولت در اظهار نظر نسبت به مصوبه مجلس چه وجاهت قانونی دارد؟
نادران خاطرنشان کرد: با این اقدامات مجلس در رأس کدام امور است؟ طرف آمریکایی مصوبه کنگره را چماق می‌کند بر سر طرف‌های ایرانی و اینجا از این حداقل ظرفیت‌های قانونی هم استفاده نمی‌شود.

 ناامید کردن مردم همان قدر مذموم است که امید واهی دادن
وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: تهدید منتقدان به مصلحت شما نیست. یک مجلس قوی و منتقد به نفع خود شماست. ناامید کردن مردم همان قدر مذموم است که امید واهی دادن.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معطل کردن اقتصاد کشور، فشل بودن دستگاه‌های اجرایی به خصوص در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی و ارجاع همه امور به حل و فصل مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها از منکراتی است که توسعه بیکاری یکی از عوارض آن است. آقای رئیس‌جمهور در دو سال دولت شما بیش از یک میلیون نفر به صورت خالص به بیکاران کشور اضافه شده است و مسئولیت آن بیش از تحریم بر سوء مدیریت حوزه‌های اجرایی است.
 مطالبات غربی‌ها  به جای امتیاز تلقی نشود
«بهرام بیرانوند» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز با هشدار نسبت به تلقی خواسته‌های غربی‌ها به جای امتیاز در جمع‌بندی یا توافق گفت: این اهانت به ملت ایران است. به عنوان مثال آنجا که در فکت‌شیت ایرانی گفته شده است ایران به عنوان یک تولیدکننده محصولات هسته‌ای به ویژه در محصول اورانیوم غنی شده و آب سنگین وارد بازارهای جهانی خواهد شد و در قبال آن معادل اورانیوم طبیعی دریافت خواهد کرد؛ آیا این یک  اختیار است یا اجبار؟
وی ادامه داد: اگر اختیار است که ضرورتی به ذکر آن در فکت شیت نیست و اگر فروش اورانیوم و آب سنگین یک اجبار است این نقض‌کننده اختیارات ماست.
بیرانوند با اشاره به لزوم مشخص شدن چگونگی اعمال خطوط قرمز کشورمان در جمع‌بندی نهایی از سوی کارشناسان پیش از ارائه متن به شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل این ضرورت این است که مردم مسلمان ایران می‌بایست تبعات این توافق را مشاهده و تحمل کنند، لذا باید همه ابهامات برای ایجاد اجماع در مورد توافق نهایی برطرف شود و این کمک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس  اظهار داشت: منتظر ترجمه قابل اعتماد وزارت امور خارجه از «جمع‌بندی» هستیم.
بیرانوند هر گونه تعجیل در موضع‌گیری و ذوق‌زدگی را موجب محروم شدن ایران از قوام دادن به متن توافق نهایی برشمرد و گفت: این ذوق‌زدگی دشمنان ما را نسبت به امتیازگیری در فضای مبهم معانی واژه‌های متن توافق ترغیب خواهد کرد.