kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی:

در صورت اضافه دریافتی مراکز آموزشی موظف به برخورد هستیم

معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی بر وظیفه این سازمان در برخورد با مراکز آموزشی که مبلغ بیش از تعرفه دریافت می‌کنند، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، رضا ملکی در واکنش به اظهارات مدیر کل حقوقی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تعزیرات حق ورود به مدارس غیردولتی را ندارد، گفت: ما قصد ورود به آموزش و پرورش را نداریم و دخالت در امور آموزشی و ورود به مدارس غیردولتی نیز در دستور کار ما نیست اما در راستای وظایف قانونی خود در صورتی که در قبال ارائه خدمات آموزشی، اضافه دریافتی صورت بگیرد، سازمان تعزیرات حکومتی به حکم وظیفه وارد عمل شده و با آنها برخورد می‌کند.
وی گفت: ماده 33 و 34 این قانون که مورد اشاره مدیر کل حقوقی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته، مربوط به تخلفات صنفی و اداری آنهاست و در ماده 5  نیز باز به تخلفات اداری پرداخته شده نه بحث اضافه دریافت.
ملکی با بیان اینکه قانونگذار اجازه نظارت بر کالا و خدمات را داده است، افزود: آموزشی که آموزشگاه‌های غیردولتی به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند، نوعی خدمات است و اگر در این خدمات اضافه دریافتی صورت گیرد و از قیمت‌های مصوب آموزش و پرورش یا مراجع تصمیم‌گیر دیگر، مبلغ بیشتری دریافت شود، سازمان تعزیرات حکومتی طبق قانون حق دارد به این موضوع ورود کرده و حکم مقتضی را صادر کند.
معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قانونی که مدیر کل حقوقی آموزش و پرورش به آن اشاره کرده، در رابطه با قانون تأسیس مدارس غیردولتی است. در هیچ یک از مواد این قانون در رابطه با تخلف اضافه دریافت مدارس، حکم یا تکلیفی را نمی‌بینیم که قانونگذار تکلیف کرده باشد چنانچه مدارس غیردولتی وجوهی مازاد مطالبه کنند، بتوان با آن برخورد کرد.
ملکی تاکید کرد: اگر شکایتی به سازمان تعزیرات حکومتی واصل شود یا گزارشی از طرف سازمان حمایت مبنی بر افزایش غیرقانونی قیمت کالا و خدمات واصل شود، تحت عنوان تخلف قابل پیگرد و برخورد است.
وی تأکید کرد: تعزیرات هیچ اختلافی با وزارت آموزش و پرورش ندارد بلکه هدفمان این است در راستای کمک به وزارت آموزش و پرورش و مردم، با کسانی که موجب اخلال در نظام آموزشی و نارضایتی مردم با دریافت وجوه غیرقانونی می‌شوند، برخورد شود. ما قصد ورود به مدرسه و دخالت در امور آموزش را به هیچ وجه نداریم.
ملکی اضافه کرد: فرض کنید فرزندتان را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کرده‌اید و در حالی که تعرفه آن مدرسه 3 میلیون است، 5 میلیون یعنی 2 میلیون بیشتر از مبلغی که تعیین شده، از شما دریافت می‌شود؛ در این مورد ما می‌گوییم سازمان تعزیرات حکومتی طبق ماده دو قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام حق دارد با این تخلف برخورد کند. آیا ماده 15 قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی نیز در این مورد حکمی دارد یا تعیین تکلیفی کرده است؟ خیر در این مورد چیزی گفته نشده است.
معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با شرایط تداوم گشت‌های تعزیرات آموزش و پرورش برای نظارت بر مدارس غیردولتی در صورت نبود کارشناس آموزش و پرورش گفت: قاعدتا نظرمان بر تعامل با آموزش و پرورش و حضور کارشناس این وزارتخانه است اما در برخی مسایل نیازی به حضور کارشناس نیست. برای مثال در سایت یا روی دیوار مدرسه‌ای، شهریه 5 میلیون تومان نوشته شده است و گزارشی واصل می‌شود که این مدرسه 7 میلیون تومان شهریه می‌گیرد؛ چنین موضوعاتی نیاز به کارشناس ندارد. بازرس تعزیرات و هر شهروند دیگری می‌تواند دریافت این 2 میلیون تومان اضافه را تشخیص دهد.
ملکی تأکید کرد: در مجموع قصد و نظر ما این است که با آموزش و پرورش تعامل داشته باشیم. آموزش و پرورش نیز باید از این تعامل استقبال کند؛ بیاید پای کار و مدارس متخلفی که می‌خواهند وجوه بیشتری از مردم دریافت کنند را معرفی کند تا بتوان با آنها برخورد کرد.