kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
آیت‌الله سبحانی: 

با اتحاد مسلمانان گروه‌های تکفیری شکست خواهند خورد

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه داستان جنگ احزاب و همکاری یهودیان مدینه و شکست آنان، عبرتی است برای گروه‌های جنایتکار گفتند: اگر مسلمانان با هم باشند، در آینده شکست های قطعی را به دشمنان تحمیل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در سلسله مباحث  تفسیر سوره احزاب در مدرسه حجتیه قم، با ذکر این مطلب که هیچ کدام از انبیای الهی با زورشمشیر، کسی را به دین فرانخوانده اند، اظهارداشت: اولین حربه انبیای الهی در مقابل مردمی که دین نداشتند حربه منطق، کتاب و ادله بود. وی افزود: در مرحله دوم، وقتی  افرادی که  با ایشان دشمنی می کردند و به قصد جان آن حضرات تعرض می‌نمودند، آنها نیز با حدیدی که در ادامه آیه به آن اشاره شده با آنها مقابله می‌کند. آیت الله سبحانی بیان کرد: انبیای الهی همیشه با لحن خوش و میزان و حکمت به سراغ مردم می رفتند و قرار نبود که از زور استفاده ای شود؛ ولی در تاریخ پیمان شکنان و ترور کننده هایی بودند که به حسب دنیا پرستی خود، با انبیا درگیر شدند.
استاد درس خارج حوزه با اشاره به آیه «لااکراه فی الدین» گفت: برخی بیان می کنند که این بحث همان مفهومی است که باید پیامبران را از هرگونه دخالت در امور شخصی مردم بازدارد و نباید با آنها درگیر شوند، ولی وقتی ماجرای چهل قاری قرآن پیش می آید دیگر جای تامل و نگاه کردن نیست و باید با آنها برخورد شود. این مرجع تقلید با اشاره به داستان جنگ احزاب، بیان کرد: در همان زمان یهودیان شکست خورده که به دلیل این که مال دوست هستند جرات جنگ نداشتند، گفتند که سعد معاذ هرچه بگوید و هر حکمی درباره ما بکند آن را قبول داریم که سعد نیز به حکم خود تورات به آنها حکم کرد که حکم آنها کشته شدن مردان و اسارت زنان بود که البته حکم اسلام که بهتر بود برای آنها اجرا شد. وی گفت: این داستان نمونه بسیار خوبی برای دشمنانی است که سعی کردند بلای این گروه های جنایتکار را به جان مسلمانان بیاندازند و قطعا این بلا دامان آنها را نیزخواهد گرفت و اگر مسلمانان با هم باشند در آینده شکست‌های قطعی را به دشمنان تحمیل خواهند کرد.