kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱

فرار دسته‌جمعی نظامیان سعودی پس از حمله موشکی انصارالله به نجران

منابع یمنی از فرار جمعی نظامیان سعودی در پی حمله موشکی تلافی‌جویانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه نظامی «حثیره» در نجران خبر دادند.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری رسمی یمن از حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه نظامی «حثیره» سعودی در منطقه نجران و فرار دسته‌جمعی نظامیان متجاوز خبر داد.
 بر اساس این گزارش، یک منبع نظامی مسئول به خبرگزاری رسمی یمن گفت: «نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، پایگاه نظامی «حثیره» سعودی در منطقه نجران را با موشک هدف قرار دادند که باعث فرار دسته‌جمعی نظامیان سعودی شد.»  این شبکه همچنین از شلیک ۱۳ موشک به مواضع نظامی سعودی در عمق خاک عربستان خبر داد.
شبکه المیادین هم گزارش داد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مواضع نظامی عربستان در شهر «الخوبه» نزدیک مرز مشترک با یمن را نیز با موشک هدف قرار دادند. ارتش یمن و نیروهای مردمی در حمله‌ای دیگر  فرودگاه «جازان» را نیز هدف قرار دادند که  بر اثر آن تعدادی از نظامیان عربستانی کشته یا مجروح شدند. روز جمعه نیز ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور «بزرگ‌ترین پایگاه عناصر القاعده و نیروهای وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی این کشور را در عدن» به کنترل خود درآورده بودند. انقلابیون یمنی موفق شدند از این پایگاه دستکم 90 دستگاه تانک و... به غنیمت بگیرند.
مرکز حقوقی «حقوق و توسعه» یمن اما اعلام کرده که در طول 100 روز تجاوز سعودی‌ها به یمن، 3 هزار و 114 نفر کشته شده‌اند که 745 نفر از آنها کودک، 564 نفر زن و 1805 نفر مرد هستند. شمار زخمی‌ها نیز به 7 هزار و 400 نفر رسیده که 512 نفر آنها کودک، 476 نفر زن و 6412 نفر مرد هستند.
آتش‌بس
در همین حال اخبار ضد و نقیضی در رسانه‌های مختلف عربی و غیر عربی درباره برقراری آتش‌بس پنج روزه  در یمن منتشر شده است. به گزارش ایرنا، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله در این ارتباط گفت: در دیدار روز جمعه با «اسماعیل ولد شیخ» فرستاده سازمان ملل به یمن درباره برقراری آتش‌بس موقت در این کشور توافق شد. این در حالی است که خبرنگار «روسیا الیوم» اعلام کرده که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، توافق درباره برقراری آتش‌بس جدید در یمن را تکذیب کرده است. در این میان حملات سعودی‌ها به یمن همچنان ادامه دارد. جنگنده‌های سعودی روز جمعه در یکصدمین روز تجاوز به یمن به استان‌های صنعا، الحدیده، صعده، حجّه و ذمار حمله کردند که طی آن هشت نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
از سوی دیگر، روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد که جنبش جنوب و انصارالله یمن بر سر سازوکاری برای اداره استان‌های جنوبی به توافق رسیده‌اند به این شرط که اداره مرزها در اختیار ارتش ملی یمن باشد. عربستان برای نشان دادن عدم رضایت خود از جنبش جنوب هفته گذشته چندین حمله هوایی به مواضع این جنبش در الصبیحه انجام داد که 60 تن از رزمندگان جنبش جنوب در این حملات کشته شدند.