kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰

تظاهرات گسترده اخوانی‌های مصر در سالگرد کودتای نظامی ژنرال السیسی

اخوانی‌های مصر در سالروز کودتای نظامی ژنرال السیسی با برگزاری تظاهرات گسترده خواستار برکناری «دولت کودتا» شدند.

به گزارش تسنیم، روز جمعه طرفداران اخوان‌المسلمین بنا به دعوت ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا و در سالروز عزل  «محمد مرسی» تظاهرات کردند. در قاهره محله‌های «عین شمس» و «المطریه» شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی و نظامی بود. در دو استان دمیاط و الغربیه نیز ده‌ها نفر از هواداران «مرسی» چند زنجیره انسانی در مخالفت با ارتش و پلیس مصر تشکیل دادند و بازداشت رهبران اخوان‌المسلمین توسط نیروهای امنیتی در شهر ۶ اکتبر واقع در غرب قاهره را محکوم کرده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شدند.
قتل یک معترض
 از سوی دیگر نیروهای امنیتی مصر در قاهره یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات طرفداران «محمد مرسی» را کشتند. نیروهای پلیس در شهر «صعدات» هم به تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران «مرسی» حمله کردند. تظاهرکنندگان کارت‌های قرمز در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «السیسی برو». همچنین دست‌نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود «فاجعه ۳۰ ژوئن» و شعارهایی از قبیل «کودتا همان تروریسم است»، «ما را بکشید اما ما از مشروعیت دست برنمی‌داریم» سر دادند. تظاهرات گسترده طرفداران «مرسی» در مصر در حالی برگزار شد که یک روز قبل از آن گروه اخوان‌المسلمین قیام مردم این کشور را علیه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور خواستار شده بود.
در روز 3 جولای(12تیر) 2013 و پس از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی فرماندهی نیروهای مسلح برای گروه‌های سیاسی، «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر در بیانیه‌ای پایان حکومت «محمد مرسی» را اعلام و «عدلی منصور» رئیس دادگاه عالی قانون اساسی را برای اداره امور کشور تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری منصوب کرد. وی در نهایت همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، خود زمام امور را در دست گرفت و رئیس‌جمهور شد!