kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
یونان در برزخ ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا

همه‌پرسی سرنوشت‌ساز یونان امروز برگزار می‌شود

در آستانه رفراندوم سرنوشت‌ساز امروز (یکشنبه) برای پذیرش یا رد بسته ریاضتی تروئیکای اروپا هزاران نفر از مخالفان و موافقان ماندن یونان در حوزه یورو به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات کردند.

یونان با بدهی ۳۵۰ میلیارد دلاری روبرو است که حدود ۲۷۰ میلیارد دلار آن بدهی این کشور به وام دهندگان بین‌المللی است. ماه‌هاست که دو طرف در حال مذاکره هستند تا فرمولی برای بازپرداخت بدهی‌های آتن پیدا شود. شکست مذاکرات و تن ندادن دولت چپگرای سیپراس به انجام برنامه‌های ریاضتی بیشتر و اعلام برگزاری رفراندوم برای پذیرش یا رد درخواست‌ها برای اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی شرایط را بیش از پیش پیچیده کرده است.
امروز یکشنبه رفراندوم سرنوشت ساز یونان برای پذیرش یا رد بسته ریاضتی اروپا برگزار می‌شود. مردم یونان باید در همه پرسی امروزنظر خود را در خصوص طرح پیشنهادی تروئیکای اروپایی (صندوق‌بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) برای اعطای کمک مالی جدید  به این کشور اعلام کنند. نتایج این همه‌پرسی حتی می‌تواند سرنوشت یونان در منطقه یورو را مشخص کند.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی منتشره در وبسایت بلومبرگ، اکثریت یونانی‌ها طی همه‌پرسی امروز به پیشنهادات ریاضتی وام‌دهندگان بین‌المللی و دریافت بسته کمک مالی اروپا «رأی منفی» خواهند داد.بر اساس این نظرسنجی، اختلاف میان کسانیکه طی این همه‌پرسی به پیشنهادات ریاضتی وام‌دهندگان بین‌المللی رأی مثبت و منفی می‌دهند، بسیار اندک خواهد بود و مخالفان این طرح‌های ریاضتی با اختلاف 0/5 درصدی از موافقان آن پیشی خواهند گرفت به گونه‌ای که 43 درصد با این طرح‌های ریاضتی مخالفت کرده و 42/5 درصد با آن موافقت خواهند کرد.
روز شنبه در آستانه برگزاری این همه‌پرسی خیابان‌های آتن صحنه اردوکشی خیابانی مخالفان و  طرفداران اتحادیه اروپا بود که براساس گزارش‌ها درگیری‌های شدید نیز بین دو طرف اتفاق افتاد و پلیس چندین نفر را بازداشت کرد.
«الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان که 25 ژانویه امسال با وعده پایان دادن به سال‌ها ریاضت اقتصادی بر سر کار آمد، از هزاران تن از  مخالفان اتحادیه اروپا که در مرکز آتن جمع شده بودند، خواست تا شرایط دشواری را که وام‌دهندگان در ازای کمک مالی ارائه کرده‌اند، رد کنند.
سیپراس خطاب به حامیانش گفت: «یونانی‌ها نباید از کسانی که هر روز آنها را می‌ترسانند، حمایت کنند. روز یکشنبه ما نه‌تنها درباره باقی ماندن در اروپا تصمیم‌گیری می‌کنیم بلکه تصمیم می‌گیریم که با شرافت در اروپا زندگی کنیم.» «یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی یونان نیز در آستانه برگزاری همه پرسی در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال موندو تصریح کرد: «کاری که نهادهای مالی بین‌المللی با یونان انجام می‌دهند، نامش تروریسم است. چیزی که بروکسل و تروییکای بین‌المللی امروز خواستار آن است، رای مثبت مردم یونان است تا یونانی‌ها را تحقیر کند.»
 دولتمردان یونان بارها اعلام کرده‌اند که خواستار خروج از حوزه یورو نیستند و تنها می‌خواهند بخشی از بدهی آنها بخشیده شود با این حال شرکای اروپایی« سیپراس»  به شدت نگران نتایج رفراندوم هستند .آلمان، فرانسه، ایتالیا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده‌اند که رای منفی یونانی‌ها به این طرح می‌تواند سرنوشت عضویت یونان در منطقه یورو و حتی اتحادیه اروپا را مشخص کند و آنرا با خطر مواجه کند.
نتایج همه‌پرسی امروز (یک‌شنبه) هرچه که باشد بحران اقتصادی عمیق یونان حل نخواهد شد باید منتظر بود و دید که آیا یونان تسلیم زیاده‌خواهی‌های تروئیکا خواهد شد یا خیر؟