kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

اقتصاد در آینه رسانه‌ها

  خطای استراتژیک دولت در امید به مذاکرات
روزنامه آرمان
این روزنامه با نگاهی به عمر دو ساله دولت یازدهم، به ریزش حمایت‌های اجتماعی از این دولت پرداخته و نوشته است:  محمدجواد حق‌شناس از فعالان اصلاح‌طلب در نقد عملکرد دولت به روزنامه آرمان گفته است: به هر حال آقای روحانی در مناظره‌های انتخاباتی و سخنرانی‌هایی که انجام دادند قول‌هایی به مردم دادند که باید به آن پایبند باشند.
اگر هم اکنون که دولت روحانی در میانه عمر خود است با ریزش پشتوانه اجتماعی مواجه شود باید منتظر شرایط نامطلوبی برای دولت در پایان عمر چهار ساله باشیم. البته بخشی از این معضل به نگاه آقای روحانی و اعضای کابینه به این مسئله بازمی‌گردد.
نگاه آقای روحانی و تیم همراه ایشان همواره به عرصه سیاست خارجی بوده و ایشان راه حل مشکلات داخلی را در مسئله هسته‌ای جست‌وجو کرده‌اند.این یک خطای استراتژیک از سوی دولت بوده است...
آقای روحانی به تازگی عنوان کردند که تحریم‌ها روی مسئله آب مردم هم تأثیرگذار بوده است. آقای روحانی نباید از این گونه تعابیر برای روشن شدن وضعیت استفاده کند. این گونه تعابیر جواب مناسبی به مطالبات مردم نیست. مردم به دنبال اقدام عملی دولت برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی خود هستند.
انتظار ما این بود که دولت آقای روحانی با توجه به مشکلات شدید معیشتی مردم یک تیم منسجم را برای حل این مشکل به وجود خواهد آورد. با این حال در حال حاضر نوعی عدم هماهنگی و انسجام بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مشاهده می‌کنیم. آقای روحانی باید سازمان برنامه و بودجه را به عنوان قلب تپنده سیستم اجرایی کشور خیلی زود راه‌اندازی می‌کرد.
با این وجود مشاهده کردیم که راه‌اندازی این سازمان بیش از هجده ماه به طول انجامید.این یک علامت سوال بسیار بزرگ برای کارشناسان سیاسی و اقتصادی بود که چرا آقای روحانی که در مناظرات انتخاباتی خود تأکید زیادی روی احیای این سازمان داشت به مدت هجده ماه احیای این سازمان را به تعویق انداخت....

 مسکن مهر معطل مصوبه شورای پول و اعتبار
روزنامه دنیای اقتصاد
این روزنامه وضعيت کنونی مسكن‌مهر به عنوان بزرگترین طرح اقتصادی دولت گذشته برای خانه‌دار شدن قشر آسیب پذیر جامعه که از سوی وزیر راه و شهرسازی فعلی «اقتصاد برانداز» و «مزخرف» خوانده شده بود را چنین بررسی کرده است: حاشيه‌دارترين طرح دولتي خانه‌سازي در تاريخ سياست‌گذاري‌هاي تامين مسكن در كشور، بعد از 8 سال گذر از مراحل عملياتي و اجرايي، تاكنون فقط 52 درصد «بازدهي ملموس» داشته و اكنون براي تكميل «نيمه‌ ناتمام»، سبدي از سه مانع بزرگ، پيش‌روي وزارت راه‌وشهرسازي و البته ساير مقامات دولت يازدهم قرار دارد كه اگر برداشته نشود، وعده «تحويل كليد در پايان سال95» قطعا به سرانجام نخواهد رسيد... از كل 3/ 2 ميليون واحد مسكوني‌مهر، فقط يك ميليون و 199 هزار واحد به متقاضيان «تحويل قطعي» شده و عملا 48 درصد آپارتمان‌هاي اين طرح هنوز به دست صاحبانش نرسيده است. البته آمارهاي دفتر قائم‌مقام وزير و مجري ويژه مسكن‌مهر در وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد: تاكنون يك ميليون و 442 هزار واحد مسكوني طرح مسكن‌مهر «افتتاح» شده كه از بابت آمار افتتاح، كل طرح معادل 63 درصد «بازدهي اسمي» داشته...
بررسي‌هاي «دنياي‌اقتصاد» در اين باره حاكي است: اخيرا روند ساخت و تكميل آپارتمان‌هاي باقي‌مانده مسكن‌مهر به «سد پولي» برخورد كرده است.  براي شارژ مالي اين 536 هزار واحد مسكوني تكميل نشده، دي ماه سال گذشته، وام اضافه 5 ميليون توماني توسط بانك مركزي تدارك ديده شد كه قرار بود در اين راستا، سقف تسهيلات واحدهاي ناتمام مسكن‌مهر از 25 ميليون به 30 ميليون تومان افزايش پيدا كند و كل طرح تا پايان سال95 جمع شود.
اما كمك تسهيلات 5 ميليوني به بن‌بست خورده و آنچه دسترسي به اين وام اضافه را براي پيمانكاران مسكن‌مهر عملا غيرممكن كرده، مصوبه‌اي از شوراي پول و اعتبار است كه به موجب آن، سقف كلي تسهيلات طرح مسكن‌مهر بايد از 50 هزار ميليارد تومان تجاوز نكند.

کش و قوس گرانی لبنیات

روزنامه وطن امروز
این روزنامه با ابراز نگرانی از کاهش مصرف لبنیات در کشور درباره گرانی چندباره محصولات لبنی نوشت: در حالی که دولت اصرار دارد قیمت محصولات لبنی 10 درصد گران شود، مصرف‌کنندگان با کاهش مصرف عملا با این تصمیم مخالفت می‌کنند.
دولت در تیر سال گذشته نرخ خرید شیر خام از دامداران را به کیلویی 1440 تومان افزایش داد و بر این اساس به صنایع لبنی نیز اجازه داد قیمت‌های خود را حدود 15 درصد افزایش دهند اما برخی کارخانه‌های لبنی نرخ خرید شیر خام از دامداران را افزایش ندادند و افزایش قیمت‌های چندمرحله‌ای محصولاتشان بویژه در زمینه شیر و لبنیات پرمصرفی مانند پنیر و ماست به بیش از 40 درصد رسید.
حالا هم پس از گذشت یک سال از مصوبه 1440 تومانی نرخ خرید شیر خام که اجرایی نشد، دولت با استقرار ماموران سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در کارخانه‌های لبنی، صاحبان این صنایع را به پرداخت نرخ مصوب و قانونی سال گذشته به دامداران مجبور کرده است.
از سوی دیگر صنایع معترض هستند که هزینه‌هایشان را نمی‌توانند تامین کنند لذا باید قیمت محصولات‌شان هم افزایش یابد. اما یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده قیمت یک محصول، کشش بازار و قدرت خرید مردم است که باید دید آیا با این قیمت‌ها، مصرف شیر و لبنیات که باید افزایش یابد، می‌تواند به استانداردهای جهانی و کشورهای پیشرو نزدیک شود؟
اگر قیمت نهایی محصولات لبنی افزایش یابد، قدرت خرید مردم و به تبع آن سرانه مصرف لبنیات نیز کاهش می‌یابد و این یعنی همان هدفی که همه را ناراضی می‌کند.

تبانی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها

روزنامه همشهری
این روزنامه درباره تخلف بانک‌ها در تعیین دستوری نرخ سپرده‌ها نوشت: توافق برخی بانک‌ها علیه حقوق سپرده‌گذاران خود مبنی بر پرداخت سود ۱۰درصدی به سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از یک سال در حالی اجرایی شده است که به گفته رئیس شورای رقابت این تصمیم بانک‌ها غیرقانونی و برخلاف قانون رقابت است...
شوراي پول و اعتبار به بانك‌ها اختيار داده تا درخصوص سپرده‌هاي كمتر از يك سال تا حداكثر نرخ سود 20درصد باهم رقابت كنند، اما برخي بانك‌هاي عمدتا دولتي نظير ملي، سپه و ملت و بانك‌هاي خصوصي همچون پاسارگاد و انصار به‌صورت توافقي به جاي رقابت، نرخ سپرده‌هاي روزشمار كوتاه‌مدت 10درصد را مبناي فعاليت خود قرار داده‌اند. اين توافق البته با قوانين و مقررات رقابتي كشور همخواني ندارد، بلكه مغايرت هم دارد. به باور كارشناسان، توافق بانكداران بر سر نرخ سود سپرده‌هاي روزشمار و كوتاه‌مدت، سود هنگفتي را از سپرده‌گذاران خرد و متوسط كم مي‌كند و بر سود بانك‌ها مي‌افزايد، اما برخي بانك‌ها در يك چرخش ضدرقابتي و كارتل‌وار، اقدام به توافق بين خود درخصوص نرخ سود سپرده‌هاي روزشمار كرده‌اند و مشخص نيست سود قطعي ناشي از اين سپرده‌ها كجا مي‌رود؟