kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
اقتصاددانان:

مسئولان به جای برگزاری همایش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند

دو تن از اقتصاددانان کشور با انتقاد از انفعال تیم اقتصادی دولت یازدهم، خواستار اجرای واقعی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت شدند.

احسان سلطانی استاد اقتصاد دانشگاه در این باره معتقد است: مسئولان به جای برگزاری سمینار‌های اقتصادی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند، اگرچه در این مدت نشان داده‌اند به آن اعتقادی ندارند.
وی در پاسخ به اینکه در صورت باقی ماندن تحریم‌ها باید چه اقداماتی صورت گیرد، به تسنیم گفت: اولین خطای دولت این است که صنایع پیشران اقتصادی را نفت، پتروشیمی، خودرو و فولاد می‌داند، این در حالیست که این صنایع بر مبنای خام فروشی و واردات قطعات شکل گرفته‌اند به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که با پیشرفت آن‌ها اقتصاد رشد کند.
وی تأکید کرد: در اینکه باید کشور با دنیا تعامل داشته باشد شکی نیست ولی گره زدن زندگی مردم به رفع تحریم‌ها اشتباه است؛ مشخص است که دشمن از چنین جوی در مذاکرات به‌نفع خود استفاده خواهد کرد.
سلطانی با اشاره به مطالبات اقتصادی که دو سال پیش ایجاد شد و اساساً دولت یازدهم برای پی‌گیری این مطالبات بر سر کار آمد اما تا کنون پاسخی به آنها داده نشده و مشکلات تشدید هم شده است، گفت: متأسفانه عملکرد دولت در بخش اقتصاد ضعیف بوده است.
این اقتصاددان گفت: افرادی که در سال‌های گذشته یاد گرفته‌اند که کشور را با پول مفت نفت اداره کنند الآن برای این بدنه دولت و این شرایط مناسب نیستند.
سلطانی با تصریح بر اینکه برای بهبود اقتصاد معجزه نیاز نیست بلکه باید طرز تفکر مسئولان تغییر کند، گفت: مشکل ما پول و سرمایه نیست، مشکل سازوکار اجرایی کشور است که مبتنی بر بچه پولداری ملی است و باید از این شیوه دست برداشت.
وی افزود: هزینه‌های دولت افزایش یافته است، درحالی که در شرایط کنونی باید این هزینه‌ها کاهش یابد. همچنین باید سازوکار اقتصاد کشور از نفت جدا شود.  اقتصاد نیم قرن اخیر کشور نشان می‌دهد هر ضربه‌ای که کشور خورده از وابستگی به نفت بوده است.
مقاوم‌سازی اقتصاد مختص ایران نیست
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) نیز با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خدمت ناخواسته غرب به ایران است، گفت: در نگاه تاریخی به اقتصاد می‌بینیم همه اقتصادهای بزرگ دنیا پروژه مقاوم‌سازی خود را به صورت همزمان با روند توسعه و رشد خود طی کرده‌اند و هنوز هم در آشوبها و بحران‌ها و تنشهای اقتصادی همواره دنبال ارتقای استحکام ساختار درونی اقتصادشان هستند.
پیغامی خاطرنشان کرد: تمامی تئوری‌های علم اقتصاد و تجربه‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که پایه و اساس رشد و پیشرفت اقتصادی درونزایی است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد:  اساسا اقتصاددانان، رشد یک اقتصاد را جز رشد درونزا نمی‌دانند و نمی‌فهمند. اگر برخی از اقتصادخوانده‌های ایرانی کلمه اقتصاد مقاومتی را عجیب می‌دانند؛ علتش این است که سه یا چهار دهه از علم اقتصاد عقب هستند.
وی تصریح کرد: البته باید تأکید کرد اقتصاد مقاومتی که ما از آن سخن می‌گوییم و مد نظر رهبر انقلاب اسلامی است، محدود به تئوری‌های غربی نیست. فراتر از آن است و مباحث خاص قرآنی و مبتنی بر اقتصاد اسلامی را داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت بازگشت دلارهای بلوکه شده نفتی به عمق خام فروشی باز می‌گردیم یا نه، افزود: متأسفانه یک نگاه مهندسی سالها بر اقتصاد ایران حاکم بوده است که با یک نگاه سیاسی تلفیق شده است. اگر کسی نگاهش به رفع تحریم واقعا بازگشت منابع دلاری نفتی برای واردات باشد، معنایش این است که اصول اولیه اقتصاد را هم نمی‌شناسد.
پیغامی در پایان تاکید کرد: آمریکا راه دیگری ندارد و مجبور است از بدترین شیوه‌ها که هزینه‌های بسیار بالایی برایش دارد، استفاده کند مثلا رو به تحریم مبادلات ارزی آورده که این تحریم در بلند مدت خیلی به ضرر آمریکاست.
وی افزود: ضررهای کوتاه مدتش برای ماست در بلند مدت  اقتدار و انحصار بین‌المللی دلار به عنوان ارز واسط و رایج بین‌المللی را خدشه‌دار می‌کند. زیرا ایران هم به عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی و دارنده دومین منابع گازی و سومین منابع نفتی جهان به ائتلاف حذف دلار از روابط خارجی می‌پیوندد. اینها مواردی است که متأسفانه دولت مردان ما به دلیل نا آشنا بودن با اقتصاد بین‌المللی و اصول علمی اقتصاد آن را درک نمی‌کنند و در نظر نمی‌گیرند.