kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
گزارش کیهان از رایزنی و زورآزمایی در وین

موانع توافق هسته‌ای همچنان پابرجاست


روز گذشته در سیزدهمین روز هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک، معاونان و کارشناسان ایران و 1+5 به رایزنی پرداختند.
به گزارش تسنیم، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای اخیر رفت و آمدهای مکرری به محل مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 در هتل کوبورگ وین داشته است. آمانو ترجیح می‌دهد با خبرنگاران در خصوص محتویات مذاکراتش با مقامات ارشد اعضای 1+5 سخنی به میان نیاورده و با همان چهره عبوس و سرد خود محل جلسات را ترک کند. با این حال به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور ایجاد هماهنگی میان مواضع نهاد متبوع خود و وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 در محل مذاکرات حضور پیدا می‌کند. آمانو طی روزهای اخیر بارها عنوان کرده است حل و فصل موضوعات مربوط به PMD  پیش‌شرط انجام توافق نهایی میان ایران و اعضای 1+5 نیست. با این حال مقامات آمریکایی و فرانسوی در ظاهر مواضعی متفاوت با آمانو دارند! این در حالی است که تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد میان مواضع کشورهای غربی و آمانو در این برهه زمانی حساس همسانی و هماهنگی کامل وجود دارد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا دیروز (دوشنبه) همان طور که پیشتر اعلام شده بود، با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی پس از این دیدار با انتشار عکسی در توئیتر نوشت: «دیدار خوبی با آمانو مدیرکل آژانس داشتم. از او به دلیل فداکاری و فعالیت سختش در طول مذاکرات، سپاسگزاری می‌کنم.»
«فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان نیز در جریان دیدار دیروز (دوشنبه) با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ با وی مذاکرات مهمی درباره مسئله راستی‌‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران داشتم.
 خانواده جاسوسان آمریکایی در وین
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: خانواده‌های آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران با حضور در وین به دنبال بهره‌برداری از حضور مقامات و رسانه‌های بین‌المللی در جهت پیشبرد خواسته‌های خود هستند.
اعضای خانواده علی حکمتی و جیسون رضائیان در محل مذاکرات حضور یافته‌اند. علی حکمتی، تفنگدار سابق آمریکایی است که به اتهام جاسوسی محکوم شده است؛ همچنین جیسون رضائیان، خبرنگار سابق واشنگتن‌پست می‌باشد که فرایند قضایی رسیدگی به اتهامات وی در مورد جاسوسی از برخی مقامات ارشد کشور تحت پوشش فعالیت رسانه‌ای، در جریان است.
با توجه به حساسیت این دور از مذاکرات هسته‌ای این حضور با هماهنگی طرف‌های غربی صورت گرفته است.
گفتنی است در کنار بستگان آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، برخی گروه‌های لابی‌گری رژیم صهیونیستی نیز در وین حاضر شده‌اند.
ظریف: خواهان توافق عزتمند هستیم
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در وین به خبرنگاران گفت: ما خواهان توافق عزتمند هستیم.
ظریف افزود: اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد، رسیدن به توافق کاملا میسر است.
وی خاطرنشان کرد: علت اینکه می‌گویم طرف مقابل باید اراده سیاسی داشته باشد به این خاطر است که به اراده سیاسی خودمان اعتماد داریم و می‌دانیم که جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری و سایر مقامات کشور خواهان یک توافق عزتمند و بادوام هستند.
ظریف ادامه داد: آنچه مهم بود این بود که طی دو روز یک گفت‌وگوی سیاسی داشته باشیم. دستورالعمل‌های لازم به هیئت مذاکره‌کننده داده شود تا روی متن کار کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص ترک وین نیز گفت: اینکه من وین را ترک می‌کنم به این خاطر است که کار زیادی در وین نخواهم داشت و باید منتظر همکاران بمانم. به تهران می‌روم تا کارهای تهران را انجام دهم و برگردم. از ابتدا قرار بود به تهران بازگردم.
باید ایران را
 مقصر جلوه داد
«دنیس راس» مشاور ارشد سابق اوباما در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» گفت: باید تلاش شود که «روایتی شکل گیرد» از اینکه ایران چه پیشنهاداتی را رد کرده است، تا در صورت نیاز بتوان ایران را مقصر خوانده و ساده‌تر تحریم‌های شدید علیه ایران را ادامه داد.
راس افزود: اگر به نظر برسد که ایرانی‌ها شانسی برای توافق داشته‌اند، اما تصمیم گرفته‌اند این کار را نکنند، ادامه رژیم تحریم‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.
وی در ادامه گفت: تمدید 3 تا 6 ماهه مذاکرات معقول است.
در همین حال پایگاه آمریکایی «بلومبرگ ویو» در گزارشی نوشت: توافق ژنو همچنان پابرجا است و برای آمریکا و شرکای مذاکره آن بسیار مفیدتر و سودمندتر از ایران است. چیز کمی از دست رفته و اگر توافق جدیدی حاصل نشود، مذاکرات ادامه می‌یابد و وضعیت موجود تداوم می‌یابد.
 بلومبرگ ویو در ادامه با اشاره به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران نوشت: ممانعت از بازرسی از مراکز نظامی، برداشته شدن تحریم‌ها در زمان امضای توافق و مخالفت تهران با زمان‌های طولانی محدودیت در برنامه هسته‌ای از دلایل اصلی عدم توافق است.
نویسنده گزارش فوق افزود: جان کری باید از این موضوع اطمینان حاصل کند که در صورت فروپاشی و شکست فرایند مذاکرات مقصر این مسئله آمریکا تلقی نشود بلکه ایران مقصر آن جلوه داده شود.
هدف آمریکا از دبه کردن از مفاد تفاهم لوزان
به گزارش فارس، پایگاه المانیتور در خبری اعلام کرد: مقامات آگاه ایرانی در وین به خبرنگاران گفته‌اند که موضع آمریکا در قبال سایت فردو نسبت به مواضع پیشین این کشور که در لوزان مورد تفاهم قرار گرفته بود، تغییر کرده است.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: آمریکا به دنبال بازرسی‌های سرزده‌تری نسبت به آنچه در تفاهم لوزان مورد توافق قرار گرفته است، می‌باشد.
در همین حال «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه با الجزیره گفت: نمی‌توانم توافقی را تصور کنم که مورد تایید کنگره قرار گرفته باشد و دربرگیرنده بازرسی‌ها از تاسیسات نظامی در هرکجا و هر زمان نباشد.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از مقامات غربی نوشت: ایران می‌خواهد زیر قول‌های لوزان بزند.
برخی از کارشناسان معتقدند که هدف دبه کردن آمریکا در کنار اتهام‌زنی درخصوص سرپیچی ایران از مفاد لوزان با هدف بر هم زدن چارچوب لوزان نیست؛ بلکه ایجاد شرایطی است که ایران را به مدافع تفاهم لوزان بدل کند و علاوه بر آن پایبندی ایران به تفاهم فوق را تبدیل به یک شرط اساسی کند.
این در حالی است که بخش‌هایی از چارچوب مفاد لوزان مغایر خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین نیازمند تغییرات اساسی است. در همین راستا تیم مذاکره‌کننده کشورمان تاکید کرده‌اند که تفاهم لوزان الزام‌آور نیست.
در همین حال، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: قرار نیست دوباره درباره مسائل مجددا از اول مذاکره کنیم. تمامی مسائل همان چیزهایی است که در تفاهم لوزان در آوریل بیان شد.
«بن کاردین» سناتور دموکرات و مسئول مذاکرات میان جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا نیز در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت: موضوع تنها این نیست که آمریکا به دنبال چه چیزی است. مسئله این است که آیا ایران به مسیری که ما خواهان حرکت در آن مسیر هستیم خواهد رفت یا خیر.
ناکامی آمریکا در دستیابی به اطلاعات نظامی ایران
«مایکل هایدن» رئیس سابق سیا گفت: تلاش‌های آمریکا و متحدان آن برای دستیابی به اطلاعات نظامی ایران در سال‌های اخیر با وجود فشار تحریم‌ها، موفق نبوده است.
هایدن افزود: نگرانی من از این است که ایرانیان در حال حاضر دست بالا در مذاکرات را دارند.
رفع تحریم‌ها، 6 ماه تا یک سال
 بعد از توافق!
نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نوشت: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نباید تاریخ انقضا داشته باشد.
این گزارش افزود: اجرای تعهدات ایران بین 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد و تحریم‌ها باید پس از اجرای تعهدات ایران برداشته شوند.
این در حالی است که لغو تحریم‌ها در روز امضای توافق جزو شروط اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای است.
در همین حال، پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد: ایران موافقت کرده است تحریم‌ها پس از تأیید اجرای تعهدات تهران از سوی آژانس برداشته شود.
آمریکا نیازمند توافق است
«رابرت ای. هانتر» نماینده سابق آمریکا در ناتو در یادداشتی در «لوب لاگ» نوشت: منافع آمریکا ایجاب می‌کند با ایران توافق کند.
هانتر افزود: اوباما باید منفعت واشنگتن را در نظر بگیرد، نه خواسته‌های متحدین را.
اندیشکده «مطالعات بین‌الملل زوریخ» در گزارشی نوشت: برنامه هسته‌ای ایران منبع غرور ملی مردم این کشور است.
در ادامه گزارش آمده است: ایرانیان اقدامات گذشته آمریکا علیه کشورشان را فراموش نمی‌کنند.