kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹

هافینگتون: مردم ایران فقط توافق عزتمندانه را می‌پذیرند(خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد مردم ایران هر چند از توافق هسته‌ای استقبال می‌کنند اما موافق توافق به هر قیمت نیستند.

هافینگتون‌پست نوشت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواستار توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد و موافق توافق به هر قیمت نیستند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در تحلیلی درباره دیدگاه مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: پس از سالها مذاکرات پرزحمت، ایران و قدرتهای دنیا به ضرب‌الاجل تعیین شده برای دست‌یابی به توافقی نزدیک می‌شوند که قرار است برنامه هسته‌ای تهران را در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی، محدود کند. مذاکره‌کننده‌های پنج بعلاوه یک، سی‌ام ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای نهایی تعیین کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که همانند دوره‌های گذشته مذاکرات، آنها نتوانند پیش از پایان این ضرب‌الاجل به توافق برسند. در حالی که ضرب‌الاجل نزدیک  شده است، هشدارها و سخنان شدید‌اللحنی از دو طرف درباره وجود اختلاف‌نظرهای بسیار در خصوص نحوه و میزان کاهش تحریم‌ها و چگونگی نظارت بر اجرای توافق به گوش می‌رسد. در این هفته آیت‌الله‌علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران چند درخواست آمریکا را رد کرد و قوه مققنه نیز برخی از این موارد را به عنوان قانون تصویب کرد.
روزنامه هافینگتون‌پست با تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) درباره دیدگاه واقعی مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد واز وی پرسید زمانی که ایران و پنج بعلاوه یک در آوریل اعلام کردند به چارچوب توافق دست یافته‌اند، مردم در تهران جشن گرفتند. آیا همچنان چنین گرایش و خوش‌بینی در ایران وجود دارد؟ وی در پاسخ گفت: در ایران حمایت بسیار زیادی از توافق می‌شود. پارسی در عین حال گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواهان توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد. محدودیت‌ها بر روی توانمندی موشکی و پافشاری بر دسترسی بین‌المللی به سایتهای نظامی ( در ایران) ایجاد ناراحتی کرده است زیرا در داخل ایران به غرب اعتماد زیادی نیست. مردم با محدودیت‌ها بر تحقیقات هسته‌ای مخالفند زیرا آنها با این رویکرد جامعه بین‌المللی درباره این که ایران نمی‌تواند پایگاه‌های علمی خود را توسعه دهد، مخالفند. در ایران همچنین این دیدگاه وجود دارد که غربی‌ها می‌خواهند ایران پیشرفت علمی نداشته باشد.
وی می‌افزاید:  مردم ایران همچنین درباره درخواست غرب برای دسترسی به سایتهای نظامی این کشور حس خوبی ندارند. این شرطی است که تنها یک کشور شکست‌ خورده در جنگ آن را می‌پذیرد و ایران در جنگی شکست‌ نخورده است. اگر مردم ایران فکر کنند طرف ایرانی برای دست‌یابی به توافق امتیازات بسیاری به طرف آمریکایی داده است، مذاکره‌کننده‌های ایرانی روزهای بسیار دشواری در پیش خواهند داشت.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: انتظار توافق در زمان تعیین شده دور از ذهن است. به نظر می‌رسد در موضوعات بازرسی‌ها، نحوه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و سرعت توسعه توانمندی‌ غنی‌سازی اورانیوم در سالهای پایانی اعتبار توافق، اختلاف‌نظرهای بسیاری باقی مانده است.
روزنامه یو‌اس‌ای‌تو‌دی نیز در گزارشی کوتاه درباره سفر کری به وین نوشت: هر چند کری به وین پرواز کرد، اما وی نیز امید چندانی نداشت مذاکرات تا پیش از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده به نتیجه برسد.
شبکه سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد: انتظارات درباره حصول توافق هسته‌ای به نسبت زمان انتشار بیانیه لوزان کمتر شده است ایران خواستار لغو فوری تحریم‌ها، ادامه تحقیق و توسعه در زمینه‌فناوری هسته‌ای، و ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی است.
همچنین شبکه خبری بلومبرگ نوشت: دامنه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و سرعت لغو تحریم‌ها در چارچوب توافق نهایی از جمله مسائلی است که بیشترین اختلاف‌نظر درباره آنها وجود دارد.
براساس گزاره برگ (فکت شیت) دوم آوریل آمریکا درباره چارچوب توافق، ایران باید ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در یک تاسیسات احداث شده در دل کوه تا دو سوم کاهش دهد و از تولید پلوتونیوم خودداری کند و ذخیره سوخت خود را تا 97 درصد کاهش دهد.