kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱

پولیتیکو: قرار نیست توافق هسته‌ای گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد کند(خبر ویژه)

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به آثار اقتصادی توافق هسته‌ای پرداخت.

این نشریه نوشت: اگر تحریم‌ها به سرعت متوقف یا لغو شوند، جمهوری اسلامی بلافاصله به منابع مالی عظیمی دست می‌یابد که ممکن است براساس نگرانی عده‌ای از آنها برای فعالیت‌های تروریستی خود بهره بگیرد. در مقابل عده‌ای هستند که خبر از تهدیدی دیگر می‌دهند. به عقیده این گروه، اگر تحریم‌ها به سرعت متوقف نشوند و تهران احساس نکند که از بار آنها دست‌کم تا اندازه‌ای خلاص شده، ممکن است انگیزه خود را برای اجرای توافق جامع از دست بدهد.
پولیتیکو افزود: با این حال الیزابت روزنبرگ مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم در این باره گفته است؛ حقیقت این است که بنا به چند دلیل توقف تحریم‌ها نه سریع خواهد بود و نه آسان.
پولیتیکو نوشت: مسئله گشایشی که قرار است توقف تحریم‌ها ایجاد کند نیز در دراز مدت در هاله‌ای از ابهام است. از جمله اگر در سال 2016 یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود، آن گاه به تعهد ایالات متحده به اجرای تواقف جامع اتمی نیز نمی‌توان اعتمادکرد.
نشریه آمریکایی نوشت: بنا به دلایلی از همین قبیل، تحلیل‌گران معتقدند کمپانی‌های آمریکایی همچنان در برابر ایران و تجارت در این کشور دست به عصا خواهند بود و دیگر کمپانی‌های خارجی هم ترجیح خواهند داد محتاطانه رفتار کنند تا مبادا مورد غضب آمریکا واقع شوند.
به عقیده روزنبرگ، این امر می‌تواند باعث استیصال و عصبیت در تهران شده و از انگیزه مقامات جمهوری اسلامی برای اجرای توافق جامع بکاهد.
پولیتیکو خبر می‌دهد در کنفرانس سالانه جروزالم پست که اوایل ماه جاری میلادی در نیویورک برگزار شده است، جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد، بهبود فوری اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها افسانه‌ای بیش نیست. اینجاست که این احتمال پیش می‌آید که بهبود اقتصادی کند و پس از توقف تحریم‌ها دست تندروها در تهران را قوی کند که از ابتدا با مذاکرات اتمی و دادن امتیاز به غرب در ازای رهایی از تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند.