kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
در تظاهرات کم نظیر خطاب به دولت

مردم انگلیس: جنگ افروزی ممنوع به داد ما برسید

صدها هزار نفر از مردم انگلیس با برگزاری بزرگترین تظاهرات سال، علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی شعار دادند و از دولت خواستند به جای جنگ‌افروزی در جهان، به فکر معیشت مردم این کشور باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «گاردین»، دیروز انگلیس شاهد بزرگترین تظاهرات سال در لندن و سایر شهرهای این کشور بود. محور شعارهای معترضان که شمار آنها حدود 250 هزار نفر برآورد شد، پایان دادن فوری به سیاست‌های ریاضت اقتصادی بود. تظاهرکنندگان اقدامات ریاضتی دولت محافظه‌کار «دیوید کامرون» را محکوم کردند.
بر روی پلاکارد راهپیمایان انگلیسی در شهرهای مختلف این شعارها به چشم می‌خورد: «دولت کامرون را نمی‌خواهیم»، «از بودجه عمومی نکاهید»، «مسکن یک حق است نه امتیاز»، «به جای مردم عادی، از یک درصد ثروتمندان مالیات بگیرید»، و «جنگ ممنوع، به داد ما برسید».
برپا کنندگان تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی سراسری را ابتدا 100 هزار نفر اعلام کرده بودند. ولی بعداً این تعداد از 250 هزار نفر هم فراتر رفت. این استقبال کم‌نظیر از یک تظاهرات ضد ریاضتی و ضد دولتی، علاوه بر اینکه مشکلات شدید معیشتی مردم را نشان می‌دهد، این را نیز آشکار می‌کند که دولت انگلیس احتمالاً روزهای سختی را برای راضی نگه داشتن مردم پیش رو خواهد داشت.
بسیاری از کسانی که در تظاهرات لندن شرکت کرده بودند، از نقاط دور و نزدیک انگلیس خود را به این شهر رسانده بودند.
یک عضو پارلمان انگلیس به نام «سام فیربیرن» به خبرنگاران گفت، این تازه اول کار است. اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت. وی گفت: ما آرام نخواهیم نشست، تا موقعی که سیاست ریاضتی به تاریخ بپیوندد و نیازهای عموم مردم در اولویت قرار گیرد.
به گفته برگزارکنندگان تظاهرات، آنها با این راهپیمایی، می‌خواستند افزایش پدیده‌هایی مثل بی‌خانمانی، نابرابری و فقر کودکان را به مقامات گوشزد کنند. طبق بررسی‌های «مؤسسه جدید پلیس»، بیش از 29 درصد کودکان انگلیسی پس از افزایش هزینه‌ها در بخش مسکن، به ورطه فقر افتادند.
همراهی لندن با سیاست‌های جنگ‌طلبانه 14 سال اخیر آمریکا، وضعیت اقتصادی انگلیس را وخیم کرده است. مردم در تظاهرات دیروز به خبرنگاران گفتند، فشار اقتصادی، بیکاری و فقر منجر به ناهنجاری‌های اجتماعی و حتی افزایش خودکشی در انگلیس شده است.
پیش از برگزاری تظاهرات دیروز پلیس انگلیس شماری از فعالان ضد ریاضتی را دستگیر کرده و از آنها تعهد گرفته بود که در تظاهرات شرکت نکنند.
یک نهاد غیر دولتی موسوم به «کمپین شورای مردمی ضد ریاضت اقتصادی» تظاهرات دیروز را از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی کرده بود.
دولت محافظه‌کار کامرون که دوره قبل نیز حاکم بود، برنامه پنج ساله ریاضت اقتصادی را در سال 2010 به اجرا گذاشت. وی در دوره جدید نیز اجرای این سیاست را ادامه داد.