kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰

ماه مبارک رمضان هم مانع از جنایات آل‌سعود در یمن نشد

جنگنده‌های سعودی در اولین روز ماه مبارک رمضان نیز دست از جنایات خود برنداشت و با ادامه حملات هوایی به مردم بی‌دفاع یمن، 23 نفر دیگر را در «لحج» به شهادت رساندند.


 حلول ماه مبارک رمضان نیز مانع از حملات عربستان به مردم مسلمان یمن نشد. منابع یمنی اعلام کردند که هواپیماهای رژیم متجاوز سعودی در اولین روز ماه مبارک رمضان نیز دست به کشتار جدیدی زدند و با هدف قرار دادن اتوبوس‌های حامل خانواده‌های کوچ کرده از عدن در لحج، دستکم 23 نفر را به شهادت رسانده و چندین نفر دیگر را نیز زخمی کردند. سعودی‌ها همچنین حملات خود را به مناطق مختلف استان صعده افزایش داده، دو مسجد و چندین مرکز تجاری را ویران کرده و شمار زیادی از مردم را نیز زخمی کردند.
به گزارش شبکه «المیادین» جنگنده‌های سعودی دیروز منطقه المزرق در استان «حرض» را با بمب‌های خوشه‌ای هدف حمله قراردادند. از سوی دیگر منابع خبری از وقوع پنج انفجار مهیب در پایتخت یمن و شهید شدن ۳۱ نفر خبر دادند، داعش مسئولیت این حملات تروریستی را به عهده گرفت. شورای امنیت نیز با صدور بیانیه‌ای صرفاً به محکومیت لفظی این جنایات بسنده کرد.
تشدید حملات سعودی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده در حملات 85 روزه عربستان به یمن 279 کودک شهید و 402 کودک هم زخمی شده‌اند. البته منابع یمنی آمار قربانیان را بسیار بالاتر از این اعلام کرده‌اند. در واکنش به این تجاوزگری‌ها اما، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز پایگاه نظامی «المخروق» در شهر نجران در جنوب عربستان را تحت کنترل خود درآوردند. ارتش یمن همچنین اداره پلیس عربستان در «ظهران» واقع در جنوب عربستان را هم گلوله باران کرد و اردوگاه نظامی «الحمامه» را با موشک‌های «گراد» هدف قرار داد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، به پایگاه نظامی «المخبره» عربستان در منطقه «الطوال» در استان «جیزان» نیز حمله کردند.
نشست ژنو
مذاکرات ژنو در مورد یمن که از روز دوشنبه هفته گذشته شروع شده در حالی تا امروز تمدید شده است که همچنان طرفین حاضر در این نشست در مورد آتش بس و سازوکارهای اجرای آن اختلافات اساسی با یکدیگر دارند.
 به گزارش شبکه العالم،‌ منابع یمنی نزدیک به مذاکرات می‌گویند: «بین مذاکره کنندگان درباره دو مسئله اساسی اختلاف نظر به وجود آمده است،‌ این درحالی است «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده بین‌المللی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده است.» این منابع افزودند: «هیئت اعزامی ریاض به ژنو خواستار اجرای «آتش‌بس» موقت است اما هیئت شکل گرفته از گروه‌های سیاسی یمنی خواهان برقراری آتش‌بس دائمی در این کشور هستند.» از سوی دیگر «حمزه الحوثی» عضو هیئت انصار الله در ژنو اعلام کرد: «این جنبش با هرگونه عقب‌نشینی از عدن یا دیگر مناطق قبل از دستیابی به توافق درباره برقراری آتش بس مخالف است.» در زمان کنفرانس مطبوعاتی «حمزه الحوثی»، برخی از حامیان سعودی به وی حمله کردند و درصدد به هم زدن کنفرانس برآمدند.
این در حالی است که شبکه المیادین، در خبری اعلام کرد که سازمان ملل در حال آماده کردن بیانیه پایانی مذاکرات است. طبق گزارش المیادین، مهمترین بندهای اصلی بیانیه پایانی مذاکرات ژنو از این قرار است: «آتش بس دو طرفه حداقل در طول ماه رمضان، تسهیل در امر کمک رسانی و ورود کمک‌های انسان دوستانه به تمام مناطق یمنی،  ایجاد ساز و کار عقب‌نشینی همراه با آتش‌بس انسان دوستانه و لزوم شروع روند سیاسی از طریق گفت‌و‌گوی میان گروه‌های یمنی.» مذاکرات ژنو طبق اعلام منابع یمنی و سازمان ملل امروز به پایان می‌رسد و گروه‌های داخلی یمن امیدوارند بتوانند در مورد آتش بس دائمی به توافق برسند.
سایر رویدادها
منابع حاضر در مذاکرات ژنو اعلام کردند، سفیر دولت ترکیه تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس انسان دوستانه در یمن را ناکام کرد.
تیراندازی یک فرد ناشناس در منطقه «العوامیه» عربستان به سوی افراد غیرنظامی به کشته شدن سه نفر منجر شد.
رئیس جمهور پاکستان با اشاره به حمایت این کشور از عربستان اعلام کرد اگر حوثی‌ها تلاش کنند که به مرزهای عربستان نفوذ کنند ارتش پاکستان آماده است تا نخستین کسی باشد که در برابر آنها می‌ایستد.