kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
سیاتل تایمز خبر داد

جریمه شرکت‌های ناقض تحریم ایران در جیب گروگان‌های لانه جاسوسی!

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: دولت آمریکا تصمیم گرفته به هر یک از کارکنان سابق لانه جاسوسی غرامت بدهد که محل تأمین آن جرایم اخذ شده از شرکت‌‌های ناقض تحریم ایران خواهد بود.


روزنامه «سیاتل تایمز» در گزارشی نوشت: دولت آمریکا تصمیم گرفته است که به هر یک از کارکنان سابق لانه جاسوسی که سال  1358 در ایران گروگان گرفته شده بودند غرامت بدهد که محل تأمین آن جرایم اخذ شده از شرکت‌‌های ناقض تحریم ایران خواهد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته یکی از کمیته‌های سنا اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که به هر یک از گروگان‌های آمریکایی در ماجرای اشغال لانه جاسوسی مبلغ 3 میلیون دلار غرامت از محل جریمه شرکت‌های ناقض تحریم‌های ایران پرداخت شود.
این کمیته خواستار اعطای 6750 دلار غرامت به هر یک از 38 کارکن سابق لانه جاسوسی به ازای هر یک روز ماندن در ایران شده است.
از تعداد 53 نفر درگیر در این ماجرا  52 نفر از آنها به مدت 444 روز در ایران گروگان گرفته شدند. 38نفر از این افراد هنوز زنده هستند.
«تام لانکفورد»  وکیل این پرونده توافق حاصله را «پیشرفتی مهم» خوانده است.
همواره اصلی‌ترین مانع دریافت غرامت در این موضوع توافق 1981 الجزایر بین ایران و آمریکا بوده که براساس آن گروگان‌ها را از پیگیری و دریافت غرامت از ایران منع می‌کند. این امر باعث شکست دعاوی آنها شده است.  اما به گفته «جانی ایزاکسون» سناتور جمهوریخواه هر دو حزب در کمیته روابط خارجی سنا از این لایحه استقبال کرده اند.
 رژیم صهیونیستی در صدر متهمان جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای
رادیو بین‎المللی فرانسه در گزارشی اعلام کرد شباهت ویروس جاسوسی از محل مذاکرات هسته‌ای ایران، با ویروسی که اسرائیل معمولا از آن استفاده می‎کند، روایت دخالت صهیونیست‌ها در جاسوسی را ثابت می‌کند.
این گزارش افزود: موسسه امنیت انفورماتیک مشهور در روسیه، موسوم به «کاسپرسکی» و  شرکت انفورماتیک آمریکایی «سیمانتک» اعلام کردند ویروس یافته شده در هتل محل برگزاری مذاکرات، با نرم افزار جاسوسی اسرائیل موسوم به «دوکو،» که اسرائیل آن را توسعه داده است، شباهت بسیاری دارد.
رادیو بین‎المللی فرانسه در ادامه تاکید کرد: اسرائیل در صدر متهمان جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای است.
 بازدید از مراکز حساس جزو ضروریات توافق است!
«رابرت آینهورن» مقام سابق ارشد دولت اوباما در مصاحبه با فارس مدعی شد: تماس با دانشمندان و بازدید از مراکز حساس جزو ضروریات توافق کامل است!
آینهورن افزود: با نزدیک شدن به زمان مورد توافق یعنی سی‌ام ژوئن، به‌طور فزاینده‌ای بعید بنظر می‌رسد که توافق نهایی در مهلت مقرر حاصل شود. طرفین مایل هستند تا این کار را در این ماه به پایان برساند. اما به نفع آنها است که در صورت نیاز وقت بیشتری را برای اطمینان از توافقی که بعدا از بروز مشکلات بعدی‌ جلوگیری می‌کند، اختصاص دهند.
 تمدید قانون
تحریم‌های ایران
پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: سنای آمریکا هفته آینده لایحه دفاعی سالانه این کشور را به نتیجه خواهد رساند.
در ادامه گزارش آمده است: این لایحه، متمم‌هایی دارد که توسط مارک کرک سناتور تندرو و ضدایرانی جمهوریخواه ارائه شده است. متمم ارائه شده توسط کرک به دنبال تمدید قانون تحریم‌های ایران تا سال 2026 است.
قانون فعلی تنها به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که تحریم‌ها را تعلیق کند نه لغو. این قانون تا سال 2016 اعتبار دارد.
مارک کرک پیش از این همچنین خواستار ارائه گزارش از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره چگونگی خرج کردن دارایی‌های آزاد شده ایران شده بود.
 تغییر محل مذاکرات فعلا مطرح نیست
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران درباره احتمال حصول توافق جامع تا 30 ژوئن(10 تیرماه) گفت: ما براساس اینکه تا 30 ژوئن به نتیجه برسیم در حال مذاکره هستیم و زود است که در مورد تمدید مذاکرات صحبت کنیم.
کمالوندی درباره تغییر محل مذاکرات به دلیل جاسوسی صورت گرفته عنوان کرد: این تصمیم باید توسط وزارت خارجه صورت گیرد و فعلا هم بحث تغییر محل مذاکرات مطرح نیست.
 ادامه نشست‌های کارشناسی در وین
به گزارش خبرگزاری‌ها، نشست‌های کارشناسی درباره پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دیروز(دوشنبه) در وین ادامه یافت.
کارشناسان ایرانی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با 1+5 به گفت‌وگو نشستند.
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان که یکشنبه شب به منظور انجام رایزنی‌های داخلی وین را ترک کردند بامداد چهارشنبه به منظور ادامه مذاکرات در راستای نگارش پیش نویس برجام دوباره به وین باز خواهند گشت.