kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
فارین پالیسی :

آمریکا، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سلاح برای تروریست‌هاست

یک نشریه آمریکایی طی گزارشی، ایالات متحده را بزرگترین تأمین‌کننده سلاح و مهمات گروه‌های تروریستی در جهان اعلام کرد.


به گزارش تسنیم، «فارین پالیسی» طی گزارشی در مورد «بزرگترین صادرکنندگان سلاح در جهان»، طبق معمول نام آمریکا را در صدر قرار داد. اما، موردی که در این گزارش جدید بود و به صراحت اعلام شد، ایالات متحده به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده سلاح و مهمات تروریست‌های فعال در جهان (به ویژه در خاورمیانه) است.
این نشریه نزدیک به کاخ‌سفید می‌نویسد: «تجارت سلاح‌های کوچک ]توسط آمریکا[ در حدفاصل سال‌های 2001 تا 2011 دو برابر شده و از سال 2011 به بعد نیز همچنان رو به رشد است. ایالات متحده در حال حاضر بازار تجارت و صادرات سلاح‌های کوچک را در اختیار خود دارد. سلاح‌های سبک از ویژگی‌ حمل و نقل آسان برخوردار بوده و در دنیای امروز مهمترین سلاح برای گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند.»
این نشریه آمریکایی همچون سایر رسانه‌های غربی به جای گروه‌های تکفیری و داعش و طالبان، فقط به درج عنوان «گروه‌های شورشی» بسنده کرد و همچنین، بدون آنکه از خاورمیانه و کشورهایی مثل سوریه، عراق، یمن، پاکستان و لیبی نام ببرد، فقط به ترکیب «مناطق شورشی» بسنده کرد.
تاکنون منابع مختلف، از جمله شاهدان عینی در عراق و سوریه از حمایت آمریکایی‌ها از جریان‌های تروریستی خبر داده‌اند و اطلاعات موثقی در مورد ارسال سلاح توسط هواپیماهای غول‌پیکر، سی-130 و هرکولس برای داعش و دیگر تروریست‌ها منتشر شده است.
اما، این‌بار یک نشریه نزدیک به کاخ‌سفید (فارین پالیسی) از این حمایت حرف می‌زند و این به معنی علنی کردن این حمایت‌هاست.
طبق گزارش فارین پالیسی، در مناطق شورشی (بخوانید عراق، سوریه، یمن و بخش‌هایی از لبنان و...) با تعدادی تیرانداز آموزش دیده، چند مسلسل و کامیون می‌توان یک جنگ چریکی راه انداخت.
این نشریه آمریکایی افزود: « در حال حاضر بسیاری از درگیری‌های خاورمیانه و شمال آفریقا به همین ترتیب انجام می‌شود. دسترسی گسترده و آسان‌ گروه‌های تروریستی به سلاح و مهمات، (خود به تنهایی) عامل مهمی برای رشد این گروه‌ها در عراق، سوریه، لیبی ومالی است.»
فارین پالیسی افزود: «کشورهای اصلی صادرکننده سلاح، در مورد اینکه سلاح‌ها به دست چه کسانی می‌افتد و در چه راهی استفاده می‌شوند، توجهی ندارند و فقط در پی افزایش میزان سود خود هستند.»
روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز به نقل از منابع خود در نهادهای سیاسی و امنیتی فاش کرده که طبق اسناد محرمانه‌ای که در اختیار دارد، ایالات متحده سالانه معادل یک میلیارد دلار به شورشیان سوری (تکفیری‌ها) کمک آموزشی، مالی و تسلیحاتی می‌کند. البته کارشناسان معتقدند، آمریکا بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها را از جیب شیوخ مرتجع کشورهایی مثل عربستان، قطر و اردن تامین می‌کند.
هسته‌ اولیه داعش سال 2006 در زندان‌های آمریکا در عراق شکل گرفت و حمایت‌های واشنگتن از این گروه تروریستی بدنام از سال 2013 تا 2014 تقریبا علنی بود.
ولی از این پس و در پی کشته شدن یک خبرنگار آمریکایی به وسیله داعش، این حمایت‌ها حالت مخفیانه به خود گرفت. هر چند حمایت واشنگتن از داعش روز به روز علنی‌تر می‌شود. حمایت آمریکا از سایر تکفیر‌های فعال در سوریه، کاملا علنی است.
براساس تز کاخ‌سفید، آمریکا با حمایت از داعش، علاوه بر اینکه می‌تواند اسلام را نزد جهانیان بدنام کند، راهبرد تقابل دنیای اسلام با آمریکا و صهیونیسم را نیز می‌تواند به راهبرد ایجاد شکاف در درون جهان اسلام تبدیل نماید.
این را هم باید اضافه کرد که، در بسیاری از مواقع وقتی اسناد محکم حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از تکفیری‌های داعش منتشر شده، آمریکا با این جمله که «اشتباه شد» سعی در توجیه این رسوایی کرده است. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در خاورمیانه به ویژه در عراق و سوریه بارها اعلام کرده‌اند اسناد محکم زیادی برای اثبات همکاری‌های گسترده آمریکا و متحدین عربش با تکفیری‌های تروریست دارند، اما با توجه به اینکه سازمان ملل و سازمان‌های مشابه بین‌المللی جیره‌خوار همین آمریکایی‌ها هستند، گوش شنوایی برای این هشدارها پیدا نکرده‌اند.