kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

تظاهرات بزرگ مردم یمن به حمایت از انصار‌الله همزمان با نشست ژنو

صدها هزار نفر از مردم یمن در آستانه نشست ژنو با برگزاری تظاهراتی گسترده ضمن حمایت از انصارالله، جنایات آل سعود را محکوم کردند.



پایتخت یمن روز یکشنبه شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که به دعوت کمیته آماده‌سازی جبهه ملی مقابله با تجاوز با عنوان «محاصره غیرقانونی است»، برگزار شد. شرکت کنندگان در این تظاهرات، پارچه نوشته‌هایی با عنوان «آل سعود همسایه دیروز، سگ درنده امروز» در دست داشتند که بر ضرورت درهم شکستن محاصره زمینی، هوایی و دریایی ظالمانه‌ای که عربستان علیه یمن تحمیل کرده تاکید می‌کرد. مردم یمن همچنین در این تظاهرات در حالی که تصاویر «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان را حمل می‌کردند بر ادامه مقاومت و ایستادگی در مقابل متجاوزان تاکید کردند. در پایان این تظاهرات بیانیه‌ای صادر شد. در این بیانیه آمده است: «80 روز بمباران که تمام شهرهای یمن را هدف قرار داده و کشتار مردم در روستاها و شهرها همزمان با محاصره ظالمانه که معیشت، دارو و حتی شیرخشک کودکان و ... را هدف قرار داده هرگز نتوانست ملت مقاوم و صبور یمن را به زانو درآورد.» این بیانیه همچنین سکوت بین‌المللی و همدستی آنها با متجاوزان را محکوم کرده است.
نشست ژنو
از سوی دیگر دیروز مذاکرات ژنو در خصوص بحران یمن رسما با مشارکت گروه‌های سیاسی این کشور از جمله انصار الله زیر نظر دبیر کل سازمان ملل آغاز شد. دیروز یک منبع انصارالله اعلام کرد، پروازی که قرار بود هیئت انصارالله و گروه‌های یمنی با آن از جیبوتی به سمت ژنو پرواز کنند با کارشکنی عربستان و مصر با مشکلاتی مواجه شد.
 به گزارش تسنیم «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد: «عزیمت اعضای هیئت این جنبش به ژنو بعد از آن صورت گرفت که «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به ما اطمینان داد که گفت وگوها بین گروه‌های یمنی خواهد بود و هیچ طرف خارجی در آن حضور ندارد». سازمان ملل اعلام کرده گفت‌وگوها بیشتر برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها خواهد بود و هدف از آن رسیدن به آتش‌بس، و توافق بر سر طرحی برای عقب نشینی حوثی‌ها و حمایت از تلاش‌های حل بحران انسانی خواهد بود. این در حالی است که «ریاض یاسین» نماینده دولت مستعفی یمن در این کنفرانس اعلام کرد که هدف از این کنفرانس اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل است. این قطعنامه از انصارالله می‌خواهد تا از شهرهایی که هم اکنون در اختیار این گروه قرار دارد، عقب نشینی کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند بالا بردن سطح درخواست‌ها در این نشست به شکست آن منجر خواهد شد. بنابر اعلام سازمان ملل انتظار می‌رود این گفت‌وگوها سه روز به طول بینجامد و در آن «عبد ربه منصورهادی» به همراه 14 نماینده از دو طرف نزاع حضور خواهند داشت. سازمان همکاری اسلامی نیز قرار است امروز نشستی اضطراری در سطح وزیران برای بررسی اوضاع یمن در مقر دبیرخانه این سازمان در جده  برگزار کند.
تحولات میدانی
این در حالی است که جنگنده‌های عربستان سعودی بامداد دوشنبه تنها چند ساعت پیش از آغاز نشست ژنو، صنعا پایتخت یمن و الجوف را آماج حملات خود قرار دادند. در همین رابطه یک منبع نظامی گفت که صدای انفجار مهیب در صنعا شنیده شد و پایتخت را لرزاند و این صدا ناشی از انفجار بمب‌های ممنوعه و حملات موشکی بود. از سوی دیگر در حمله جنگنده‌های سعودی به گمرک حرض واقع در استان حجه شش تن زخمی شدند.
جنگنده‌های سعودی با حمله به منطقه الحزم مرکز استان الجوف نیز دست کم 30 تن را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کردند.
 منابع یمنی اما از شهادت دست‌کم ۱۷ غیرنظامی در حمله جنگنده‌های سعودی به استان تعز خبر داده‌اند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مبارزه خود با عناصر گروه تروریستی القاعده و عناصر وابسته به «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نیز پادگان «نخلا» مهمترین پناهگاه القاعده در استان مأرب واقع در شرق یمن را به کنترل خود درآورند.