kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

فاصله 40 درصدی قیمت برنج از تولید تا بازار

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از فاصله 40 درصدی قیمت تولید تا بازار برنج خبر داد و گفت: در حالی که هر کیلوگرم برنج مرغوب از شالیکاران حدود 6000 تومان خریداری می‌شود، قیمت این محصول در بازار کیلویی 8500 تومان است.


کاوه خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دلالان همیشه از تولیدکنندگان بیشتر سود می‌کنند، چرا که شالیکاران پس از یکسال کار و تلاش با فروختن هر کیلوگرم برنج به قیمت 5800 تا 6000 تومان سود اندکی می‌برند اما دلالان، این محصول را کیلویی 8500 تومان و بیشتر می‌فروشند و به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند.
وی افزود: شالیکاران طی سال‌های اخیر اوضاع بهتری نسبت به گذشته داشته‌اند، چرا که پارسال دولت با خرید برنج به قیمت کیلویی 6000 تومان از کشاورزان حمایت کرد و مانع سقوط غیرمنطقی قیمت برنج در بازار شد.
مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای حمایت از شالیکاران انجام شد ممنوعیت واردات بی‌رویه برنج بود که نتیجه آن را نیز سال گذشته شاهد بودیم که دیگر رکوردشکنی‌های بی‌رویه برای واردات محصولات کشاورزی مانند برنج ثبت نشد.
خاکسار اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی دائما در حال رصد وضعیت تولید و بازار برنج و دیگر محصولات کشاورزی است و هم اکنون هیچ کمبودی برای برنج در آستانه ماه رمضان وجود ندارد. اگر قیمت این محصول افزایش یافته به علت افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه سوخت و غیره بوده است، چرا که این عوامل در قیمت تمام شده همه خدمات و کالاهای ارائه شده تأثیرگذار است.