kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

آغاز ساخت مرحله دوم طرح پتروشیمی و سد گلمندره بجنورد

در نوزدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به خراسان شمالی مرحله دوم طرح پتروشیمی و احداث سد گلمندره در این استان آغاز شد.


به گزارش ایرنا از بجنورد، عملیات ساخت مرحله دوم پتروشیمی خراسان در بجنورد با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد. در این مراسم وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت به منظور اجرای این طرح بزرگ پتروشیمی در خراسان شمالی حدود 60 هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی شرکت شستا هزینه می‌شود.
علی ربیعی افزود: با تکمیل این واحد پتروشیمی در استان خراسان شمالی برای سه هزار و 500 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.
وی اضافه کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت به دنبال سرمایه‌گذاری برای کمک به توسعه و اشتغال در استان‌های کشور هستند.
نخستین واحد مجتمع پتروشیمی خراسان در 17 کیلومتری شهر بجنورد، راه‌اندازی شد و سالانه افزون بر 500 هزار تن کود اوره، آمونیاک و کریستال ملامین برای مصارف داخلی و صادراتی در آن تولید می‌شود.
از سوی دیگر عملیات ساخت بدنه سد گلمندره در شهرستان گرمه با حضور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شد. در این مراسم حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با ابراز امیدواری به اتمام طرح‌ها در مدت مشخص شده گفت: کشور از لحاظ شرایط آبی در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته بارش‌ها کم شده، متوسط درجه حرارت و تبخیر افزایش یافته است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی سد گلمندره گفت: این سد در 135 کیلومتری غرب شهر بجنورد و با هدف مهار سیلاب‌های مخرب منطقه و بهره‌برداری برای مصارف کشاورزی ساخته می‌شود.
کاظم طاهریان افزود: عملیات اجرایی طرح ساخت این سد که در سال 1391 آغاز شده، تاکنون 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره‌برداری از این سد و شبکه آبیاری آن، یک هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه زیرپوشش قرار می‌گیرد.
وی توان تنظیم سد مخزنی گلمندره را سالانه 13 میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و گفت: برای ساخت این سد تاکنون 330 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن در سال‌های آینده هزار و 530 میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته وی این سد از نوع خاکی با هسته رسی است، طول تاج آن 670 متر، عرض تاج 10 متر و ارتفاع سد از بستر 59 متر است.
به گزارش فارس، وزیر راه و شهرسازی در سفر به خراسان شمالی از اختصاص مبلغ 160 میلیارد تومان برای اجرای باند دوم طرح راهسازی بجنورد به جنگل گلستان خبر داد و گفت با تخصیص این اعتبار این پروژه تا پایان سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.