kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲

سالانه 350 میلیون مترمکعب آب در نیک‌شهر هدر می‌رود

فرماندار نیکشهر گفت: سالانه 350 میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی‌های اندک در حوزه‌های آبریز شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان بدون هیچگونه استفاده‌ای راهی دریا می‌شود.

صاحب گل صالحی افزود: شهرستان نیکشهر به دلیل کوهستانی بودن 17 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که می‌توان بهترین سدهای بتونی را برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه مطالعه و احداث کرد.
وی اظهار کرد: هم‌اینک کمتر از 20 درصد روان آب‌ها توسط 500 سازه کوچک آبخیزداری و یک سدمخزنی خیرآباد با ظرفیت 27 میلیون مترمکعب کنترل و بقیه با به جا گذاشتن خسارت و تخریب اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه‌ها به دریا می‌ریزند.
صالحی ادامه داد: متاسفانه در زمان اوج خشکسالی سازه‌های آبخیزداری با بودجه خشکسالی احداث شد ولی اکنون بیش از 80 درصد آنها از 20 تا 100 درصد تخریب شده‌اند و متولی برای ترمیم و بازسازی ندارند.
وی افزود: در برخی رودخانه‌ها مانند تنگ سرحه، شگیم، زاران بالادست روستای گریب‌آباد، گرگان، شیرآباد، شالمار، برمک، هبودان مگستان کور، نگار، ملوران، بنت، نکهچ، شهریانچ و جسیس با آورد آب زیاد می‌توان بیش از یک سد مطالعه و اجرا کرد.
صالحی گفت: مطالعه و احداث سد مخزنی و تغذیه‌ای بهترین راه برای توسعه کشاورزی و دامداری و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت روستائیان است.