kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کیهان در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی کرد

آسیب‌های تک‌موضوعی شدن سیاست خارجی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کیهان تاکید کردند، چشم پوشی بر توانایی‌ها و پتانسیل داخلی و گره زدن حل همه مشکلات به میز مذاکرات عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به نظر می رسد دولتمردان همه تمرکز خود را بر حوزه سیاست خارجی به ویژه مذاکرات هسته ای قرارداده‌اند و این مسئله باعث شده است که دولت نسبت به سایر بخش ها توجه کمتری داشته باشد.
این در حالی است که از ابتدای انقلاب تاکنون موفقیت های مردم و نظام در مواجهه با مشکلات با تکیه بر توانایی‌های داخلی و اراده و بصیرت اتفاق افتاده است.
چندی پیش رهبر انقلاب نیز در خصوص قدرت درون‌زا و  پرهیز از چشم دوختن به دست بیگانگان فرمودند: دولتى‌ها هم بدانند که آنچه می‌تواند آنها را بر انجام وظیفه‌ خودشان قادر کند تکیه بر نیروى داخلى است؛ تکیه بر نیروى مردم است. من بارها این را عرض کردم در جلسات عمومى و همچنین در جلسات خصوصى با مسئولین دولتى، نگاهشان به دست بیگانه نباشد.
در همین ارتباط بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در گفت و گو با کیهان در خصوص گره‌زدن برنامه های دولت به مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات ما در عرصه سیاست خارجی با گرگ های عالم یعنی نظام سلطه به سرکردگی آمریکا است و به منظور کم کردن شر آنها است و فایده‌ دیگری برای ما نخواهد داشت.
وی با اشاره به این نکته که جبهه استکبار به دنبال تحمیل قدرت خود است افزود: وعده‌های دولت در حوزه مسایل داخلی همچون رونق اقتصادی، اشتغال، مبارزه با بیکاری و .. ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و باید در این مورد تصمیمات  عملیاتی دقیق و مشخص اجرایی شود.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می رسد با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات گشایش معجزه آسایی در روند جاری کشور نخواهد افتاد و روزهای سختی در انتظار دولت است زیرا دولت وصول همه وعده های خود را منوط به روز 10 تیر و حصول توافق هسته ای منوط کرده است که اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد باعث سرخوردگی مردم خواهد شد.
همچنین بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که اگر اصلاح امور کشور را وابسته به مسایل سیاست خارجی کنیم اشتباه بزرگی انجام داده ایم گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون تاریخ ثابت کرده است که هرگاه تمرکز خود را بر مسایل داخلی کشور قرار داده‌ایم موفق‌تر بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: گره زدن حل مشکلات داخلی به سیاست خارجی اشتباه جبران ناپذیری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
بیژن نوباوه تاکید کرد: بدون تردید دشمن به دنبال کسب حداکثر امتیاز از ما است و رویکرد حل مشکلات از درون نظام نسبت به پرداختند به مسایل سیاست خارجی بهتر می تواند به ما کمک کنند به ویژه آنکه از سوی دیگر اهداف انقلاب اسلامی نیز تامین خواهد کرد.
در ادامه قاسم جعفری مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از اینکه دولت نه تنها بر سیاست خارجی تمرکز نکرده است و فقط به دنبال حل پرونده هسته ای است اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی ما خیلی از مسایل از جمله توجه به کارکرد سفارت خانه‌ها، ارائه تحلیل درست از مسایل منطقه و ... شاهد یکسری کم‌کاری از سوی وزارت خارجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه ربط دادن همه مسایل کشور به مذاکرات نوعی خوش خیالی است تصریح کرد: بیش از حد وابسته کردن افکار عمومی به مذاکرات بطور عجیبی باعث شرطی شدن مردم در این حوزه می شود در صورتی که اگر توافق خوب اتفاق نیفتد تاثیرات منفی زیادی برای مردم به همراه خواهد داشت.
همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در شورای اسلامی با تاکید بر این مسئله که اداره کشور فقط از تمرکز بر سیاست خارجی امکان پذیر نیست گفت: در داخل کشور با هزاران مسائل و موضوعات گوناگون مانند تورم، اشتغال ، ازدواج ، رشد علمی کشور و .. مواجه هستیم که به نظر می رسد دولت تحرک لازم را در این خصوص ندارد .
وی افزود : با شعار و از طریق بخشنامه نمی‌شود مشکلات اقتصادی را حل کرد و دولت در این چند وقت اخیر نشان داده است که سیاست های اقتصادی مشخصی را دنبال نمی‌کند.
سلیمی  در ادامه با اشاره به اینکه قرار بود پاسپورت ایرانی در جهان تقویت شود اما اتفاق خاصی در این مورد هنوز نیفتاده است اظهار داشت : در سایر حوزه‌های دیگر مربوط به سیاست خارجی شاهد کم کاری هستیم به عنوان نمونه در خصوص حمایت از مقاومت نشاط و شادابی لازم را در دستگاه دیپلماسی کشورمان نمی بینیم.
وی ابراز داشت: ارتباط ما با بعضی کشورها مشخص نیست دولت آمریکا را بعنوان کدخدا پذیرفته و این در روند و نتیجه مذاکرات آسیب‌زا خواهد بود.
سلیمی تاکید کرد : دولت در بحث هسته ای به یک سراب و یک دیوار کج یعنی آمریکایی ها دلخوش کرده است این در حالی است که آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نمی باشد.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واضح است تعداد کمی از مسایل داخل کشور به سیاست‌های خارجی وابسته است.
وی افزود: یقینا اقتصاد ما با سیستم ها و سازوکارهای داخلی قابل حل است و ارتباط چندانی با مسایل مربوط به سیاست خارجی ندارد و با بندبازی بر روی حوزه های سیاست خارجی مشکلات داخلی حل نخواهد شد.
مصری تاکید کرد: باید توجه بیشتری به موضوع اقتصاد مقاومتی بشود و این تنها نسخه شفابخش برای اقتصاد بیمار ایران است که در این میان دولت نسبت به این مسئله کم لطفی نشان داده است و بیش از آنکه به دنبال اتکا بر قدرت درون حاکمیتی باشد چشم به نتیجه مذاکراتی دارد که زمین بازی را بیگانگان برایمان تعریف می‌کنند.
وی تصریح کرد: چشم پوشی بر توانایی ها و پتانسیل داخلی و گره زدن حل همه مشکلات به میز مذاکرات اشتباه تاریخی و جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.