kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

تغییرات در کابینه با تأیید سخنگوی دولت جدی‌تر شد(خبر ویژه)

سخنگوی دولت برخی تغییرات در کابینه را تأیید کرد.

محمدباقر نوبخت در شهرکرد و در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رئیس‌جمهوری افزود: طبق اصل 113 قانون اساسی، رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون در کشور و پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام در کشور است و در این پیوند نیز دارای اختیاراتی است.
وی افزود: در مقابل اختیاراتی که رئیس‌جمهوری برعهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رئیس‌جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد.
نوبخت تصریح کرد: این در حالی است که بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه‌جایی‌ها اطلاعی ندارم.
در حالی که برخی محافل رسانه‌ای جا به جایی برخی وزرا را زمزمه می‌کنند، معاون اول رئیس‌جمهور گفت مدیران ارشد دولت ارزیابی می‌شوند.
اخیرا حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی گفته بود: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اولیه، بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح  وزرا و  هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.» آشنا البته پس از برخی اعتراض‌ها گفت که این نظر شخصی  وی بوده است اما برخی نشریات حامی دولت می‌گویند 7 وزیر شامل وزیران راه (آخوندی)، صنعت (نعمت‌زاده)، کشور (رحمانی ‌فضلی)، ورزش و جوانان (گودرزی)، آموزش و پرورش(فانی)، ارتباطات (واعظی) و ارشاد (جنتی) در معرض تغییر قرار دارند.
 در همین حال جهانگیری در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد: راجع به مدیران ارشد دولت، رئیس‌جمهوری و دولت تصمیم می‌گیرد. مدیران ارشد به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و حتما هم این ارزیابی یا توسط رئیس‌جمهوری انجام می‌شود و یا به بنده محول کرده‌اند که من انجام می‌دهم. اینگونه نیست که مدیران ارشد دولت در جاهای مختلف دارند ارزیابی می‌شوند، نه؛ اگر از دوستان هم کسی ارزیابی انجام می‌دهد حتما برای بنده یا رئیس‌جمهوری ارسال می‌کند. در نهایت رئیس‌جمهوری تصمیم‌ می‌گیرند که چه کسی باید جا به جا شود یا نه. تاکنون جابه‌جایی‌هایی کرده‌ایم. در این دوران استاندار و یا مدیران دیگری بودند که تغییر کردند، برخی جاها به تغییر رسیدیم. اما به دلیل محدودیت‌هایی که دولت با آن رو به روست مصلحت نمی‌دانیم و فکر نمی‌کنیم که تغییر ممکن است تبدیل به وضع بهتری شود، باید تحمل کنیم.
همزمان «آریا» از احتمال جایگزینی رحمانی فضلی در وزارت کشور با لطف‌ا... فروزنده یا مجید انصاری خبر داده است. این سایت منبع خود را صادق خرازی عنوان کرد. رحمانی فضلی بنا بر اعلام خودش 91 درصد فرمانداران را جا به جا کرده است.
برخی منابع خبری دیگر، از وزیر رفاه و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان گزینه‌های احتمالی تغییر خبر می‌دهند. از مرتضی بانک به عنوان جانشین احتمالی علی ربیعی و مسجدجامعی به عنوان جایگزین سلطانی‌فر نام برده شده است. نام علی عبدالعلی‌زاده نیز به عنوان جانشین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.