kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
ناگفته‌های لشکرکشی به خاورمیانه

سرپرست وقت سیا: بوش گفت گوربابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم!(پرونده)

سرپرست سابق سازمان «سیا»، با انتشار کتاب خاطرات خود، ناگفته‌هایی را در مورد لشکرکشی آمریکا به خاورمیانه فاش کرد.


«مایکل مورل» که پس از 33 سال خدمت در سازمان «سیا» از این فعالیت کناره گرفت، کتاب خاطرات خود را تحت عنوان: «مبارزه سیا علیه تروریسم از القاعده تا داعش» منتشر کرد. او از زمان استعفای «دیوید پترائوس» از ریاست سیا، سرپرستی  این سازمان جاسوسی را برعهده داشت و در این سمت باقی ماند تا اینکه رئيس‌جمهوری آمریکا «برنان» را به ریاست سیا برگزید، مورل در بخشی از کتاب خود به نحوه لشکرکشی «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خاورمیانه می‌پردازد و می‌نویسد که پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 وقتی به بوش پیشنهاد شد، با طالبان برای تحویل دادن «اسامه بن لادن» وارد مذاکره شود، او این طور جواب داد: «گور بابای دیپلماسی، ما وارد جنگ می‌شویم.»
به گزارش خبرگزاری فارس، سرپرست سابق سیا در سال 2010 که پیش از آن نیز معاونت این سازمان را برعهده داشت، درمورد چگونگی آغاز جنگ عراق در سال 2003 نیز می‌نویسد که دولت بوش با اتکا به گزارش غلط سازمان اطلاعات انگلیس (ام.آی.6) درباره تلاش «صدام» برای دستیابی به کیک زرد (جهت ساخت بمب هسته‌ای)، به عراق حمله کرد.
در این کتاب به مناسبات نزدیک میان ایالات متحده و گروه‌های تروریستی بدنامی مثل «داعش» و «القاعده» اشاره‌ای نشده است. مورل بزرگترین تهدید برای آمریکا را در حال حاضر ،القاعده جزیره العرب (عربستان) و «ابراهیم الاثیری» سازنده بمب برای این گروه می‌داند.