kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

آل‌سعود از بیم اوجگیری قیام مردمی اعدام شیخ نمر را به تعویق انداخت

رژیم آل سعود از بیم تشنج اوضاع در شرق عربستان اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعی را به تعویق انداخت.


به گزارش خبرگزاری فارس،یک منبع آگاه در شهر العوامیه در منطقه الشرقیه عربستان اعلام کرد: رژیم آل سعود اجرای حکم اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر را تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخت.
این منبع گفت: خبر تعویق اجرای حکم اعدام شیخ النمر در تماس تلفنی مقامات سعودی با خانواده این روحانی برجسته شیعی اعلام شده است.
منبع مذکور افزود: مقامات سعودی به خانواده شیخ النمر اجازه داده اند که در بیست و هشتم ماه مه با وی ملاقات کنند اما تاکید کرده‌اند که حکم اعدام این روحانی مبارز عربستانی لغو نشده و به قوت خود باقی است.
این در حالی است که در آستانه برپایی تظاهرات اعتراضی به بازداشت فعالان سیاسی و در رأس آن شیخ النمر، نیروهای امنیتی رژیم آل سعود با یورش به خیابان‌ها و خانه‌های شهروندان اقدام به بازداشت خودسرانه در شهر العوامیه در استان الشرقیه کردند که در نتیجه آن هشتاد تن بازداشت شدند. برخی اخبار هم از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی شهروندان بی سلاح حکایت می‌کند که در نتیجه آن چندین تن زخمی شدند.
تظاهرات درالشرقیه
مردم شهرهای مختلف استان الشرقیه در شرق عربستان دیشب با وجود اعلام حالت فوق العاده از سوی رژیم آل سعود و اعزام ده ها دستگاه خودرو زرهی و نیروهای ویژه ، در اعتراض به بازداشت فعالان سیاسی ، خصوصا شیخ باقر النمر روحانی مبارز شیعی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عربستان، فعالان حقوقی منطقه الشرقیه عربستان اعلام کردند: در پی تشدید اعتراضات و تظاهرات اهالی منطقه الشرقیه در اعتراض به تصمیم رژیم آل سعود برای اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی مبارز شیعی، مقامات سعودی ضمن اعلام حالت فوق العاده در این منطقه ده‌ها دستگاه خودروی زرهی را عازم القطیف و دیگر مناطق این استان کرده اند.
خبرها حاکی است که شهر القطیف در محاصره نیروهای دولتی است که در نقاط کلیدی شهر مستقر شده‌ و جو متشنجی را ایجاد کرده‌اند. ساکنان القطیف، العوامیه و دیگر مناطق استان الشرقیه سه شنبه‌شب با برپایی تظاهرات تحت عنوان « النمر در خطر است»، آزادی شیخ النمر را خواستار شدند.
این در حالی است که در جای جای خیابان‌های شهر قطیف داربست هایی به پا شده و تصاویر شیخ نمر باقر النمر خودنمایی می‌کند.