kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰

فائو: سالانه 1/3 میلیارد تن غذا در جهان دور ریخته می‌شود

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: همه ساله حدود یک سوم، معادل 1/3میلیارد تن از کل غذا برای مصرف انسانی به ارزش 750میلیارد دلار در جهان به هدر می‌رود که برای سیر کردن 800 میلیون گرسنه در جهان کافی است.


به گزارش ایسنا، نشست دو روزه اخیر کشورهای گروه 20 که در استانبول برگزار شد، به مشکلات امنیت غذایی و تغذیه از جمله تأثیر تغییرات جوی متمرکز شد و در بیانه نهایی که از سوی وزرای شرکت کننده در این نشست منتشر شد، بر بهبود امنیت غذایی در گروی کاهش میزان ضایعات غذایی تأکید شده است.
وزرای شرکت کننده در این نشست ضایعات غذایی را به عنوان یک مشکل جهانی با پیامدهای عظیم اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی توصیف کردند.
برپایه گزارش پارسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هر سال حدود یک سوم از کل غذا برای مصرف انسانی که تقریباً بر 1/3 میلیارد تن بالغ می‌شود، به هدر می‌رود و در نتیجه انرژی، آب و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید و پاکسازی آن نیز بیهوده مصرف می‌شود.
به گفته نهادهای سازمان ملل، این میزان مواد غذایی برای سیر کردن 800 میلیون گرسنه در جهان کافی است.
میزان کربن تولید شده از غذای اتلاف شده برابر با 3/3 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال است. اگر این میزان کربن توسط یک کشور تولید می‌شد، در این صورت در رتبه سومین منتشر کننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان پس از چین و آمریکا قرار می‌گرفت که نشان می‌دهد استفاده بهینه از غذا تأثیر قابل توجهی در تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدودکردن روند افزایش گرمای زمین خواهد داشت.