kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از بی‌برنامگی رنج می‌برد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از نوعی بی‌برنامگی رنج می‌برد.


رضا رحمانی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه باید هر چه سریع‌تر زنجیره‌های تولیدی در این بخش به سامان برسد گفت: درحال حاضر با وجود سابقه 50 ساله در صنعت پتروشیمی و تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده است شاهد نوعی نیمه خام‌فروشی هستیم که به دلیل تقویت نشدن صنایع پایین دستی شکل گرفته است.
وی افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی و رفع مشکل اشتغال و سایر مشکلات اقتصادی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، باید ظرفیت‌های نسبی خود را تقویت کنیم. یکی از ظرفیت‌های نسبی اقتصاد کشور ما صنعت پتروشیمی است و با تقویت صنایع پایین دستی آن باید ارزش افزوده بیشتر ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این خصوص بعد از جلسات متعدد با وزیر نفت، تصمیم بر این شد که کارگروهی برای فعال کردن این ظرفیت‌ها تشکیل شود و ما هم دو نفر از اعضای کمیسیون را برای حضور در این کارگروه معرفی کردیم. امیدواریم با اندیشیدن راهکارهای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها، شاهد رشد لایه‌های مختلف در صنایع پایین دستی باشیم که از این شبه‌ خام‌فروشی جلوگیری به عمل آید و شاهد رشد و شکوفایی در صنعت و اشتغال کشور باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در امر خصوصی‌سازی صنایع پتروشیمی هم مشکلات جدی وجود دارد گفت: البته ما موافق واگذاری این صنایع به بخش خصوصی برای افزایش کارآیی هستیم اما در حال حاضر شاهد نوعی بی‌برنامگی در این زمینه هستیم.
رحمانی بیان کرد: باید یک متولی قوی برای سیاست‌گذاری و تعیین نقشه‌های راه صنعتی به این مهمی، وجود داشته باشد. از این منظر یکی از خواسته‌های مهم این کمیسیون که بارها به وزیر نفت هم تذکر داده شده تقویت بازوی نظارتی و راهبردی از طریق متولی دولتی ناظر بر این صنعت است. خوشبختانه وزیر نفت هم به این مسئله توجه دارند.
وی با بیان اینکه پتروشیمی یک صنعت پیشران است و نقشی مهم در اقتصاد ملی کشور دارد گفت: باتوجه منویات مقام معظم رهبری در زمینه توجه به تولید داخلی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس مذاکرات جدی با وزارت نفت در زمینه تقویت تولیدکنندگان داخلی در زیر مجموعه‌های این صنعت مهم داشته و روز دوشنبه بنده هم با وزیر نفت و هم با معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه نمایشگاه در این زمینه صحبت کردم و آنها هم بر این مهم تأکید داشتند.
وی افزود: یکی از پیشنهادهای ما که مصرانه آن را دنبال می‌کنیم ایجاد شهرک‌های تخصصی برای توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی است. در این زمینه هم با وزارت نفت مذاکرات جدی صورت گرفته است. توسعه صنعت پتروشیمی باید نظام‌مند باشد و حتی برخی ریسک‌ها را خود دولت برعهده بگیرد.
رحمانی با اشاره به ماده 15 قانون حمایت از تولید گفت: همان‌طور که وزیر نفت در سخنرانی هفته گذشته خود اشاره کرد این بند قانونی امکان فوق‌العاده‌ای را در اختیار دولت برای توسعه این صنعت قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که مجلس در زمینه فراهم کردن امکانات قانونی برای حرکت به سمت توسعه مورد نیاز در این صنعت عملکرد خوبی داشته است.