kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
معاون اول رئیس‌جمهور:

فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید نهادینه شود

3 طرح تولیدی و صنعتی دیروز در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در یزد به بهره‌برداری رسید.

یزد- خبرنگار کیهان:

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این طرحها گفت: با بهره‌برداری از این 3 طرح بیش از 430 نفر مشغول کار شدند.
اسحاق جهانگیری افزود: راه‌اندازی خط تولید رادیاتورهای فولاد و سیستم حرارتی مرکزی با ظرفیت سالانه 64 هزار تن رادیاتور پنلی و با سرمایه‌گذاری 450 میلیارد ریالی بخش خصوصی یکی از این طرحهاست. معاون اول رئیس‌جمهور واحد تولیدی الیاف پلی‌استر با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن الیاف پلی‌استری و هزینه 470 میلیارد ریالی را از دیگر طرح‌هایی اعلام کرد که به بهره‌برداری رسید.
جهانگیری بهره‌برداری از کارخانه کاشی و سرامیک اشکذر با تولید سالانه 6 میلیون و 300 هزار متر مربع انواع مختلف کاشی و سرامیک و هزینه 340 میلیارد ریال را هم به عنوان دیگر طرح افتتاحی این سفر نام برد.
معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از تولیدات داخلی افزود: برای حضور جدی در عرصه اقتصاد بین‌المللی باید به کیفیت و قیمت محصولات داخلی اهتمام ویژه داشته باشیم تا بتوانیم قدرتمندانه به زنجیره تولید جهانی ورود کنیم. جهانگیری اولویت دولت را رونق اقتصادی و صادرات بیان کرد و گفت: در این خصوص دولت خود را موظف می‌داند موانع پیش‌روی بخش خصوصی در زمینه صادرات را رفع کند و در این زمینه نهادینه کردن تسهیلات ارزی با نرخ 5 درصد از محل صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان ارائه خواهد شد.
وی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در کشور افزود: ایران قادر است بدون نفت و تنها با صنعتی‌شدن به پیشرفت بالایی دست پیدا کند اما لازمه این پیشرفت، افزایش کیفیت کالای داخلی و کاهش قیمت آن در گام نخست است.
جهانگیری اظهار داشت:‌ بخش خصوصی برای رونق اقتصادی و توسعه کشور به خوبی پای کار آمده و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی و صنعتگر ایرانی باید به این واقعیت برسد که کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: اکنون کشورهای اروپایی در زمینه کیفیت و کشور چین در زمینه قیمت، رقبای ایران به شمار می‌روند و تولیدکننده داخلی باید با هر دو رقیب، توان رقابت داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران می‌تواند به قطب اصلی پتروشیمی در منطقه تبدیل شود، گفت: در برخی موارد کشورهای اروپایی محصولات پتروشیمی ایران را به قیمت بسیار ارزان خریداری کرده و با انجام چند فرآوری و آزمایش، آن را دوباره به چند برابر قیمت به ما و سایر کشورها می‌فروشند که برای رسیدن به کیفیت و کمیت بازارهای جهانی باید تلاش کنیم تا ارزش افزوده را در کشور بالا ببریم.