kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
برای نخستین بار در اصفهان انجام شد

تولید چای رژیمی با استفاده از گیاهان کارلا و برگ زیتون

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار با بهره‌گیری از گیاهان کارلا و برگ زیتون موفق به تولید چای رژیمی شدند.


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این دستاورد علمی بر مبنای تحقیقات صورت گرفته توسط مریم حقیقی عضو هيئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری سیدامیرحسین گلی عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی این دانشکده وعاطفه شیروانی دانشجوی مهندسی کشاورزی گروه علوم و صنایع غذایی این دانشگاه به انجام رسیده است.
مریم حقیقی مجری این طرح پژوهشی با اشاره به جایگاه ویژه انواع نوشیدنی‌ها خصوصا چای در سبد غذایی مردم از گذشته تاکنون با بیان اینکه در گیاه کارلا مواد مؤثره دارویی مانند گلیکوزیدها، آلکالوئیدها و گلیکو پروتئین‌ها وجود دارند، تصریح کرد: این گیاه در طب سنتی به عنوان تحریک‌کننده دستگاه گوارش و افزاینده اشتها شناخته شده و علاوه بر میوه، برگ و ریشه آن، از خواصی چون کمک به کنترل گلوکز خون، تحریک کبد، کمک به متابولیسم کربوهیدرات و تصفیه خون برخوردار است.
وی به فواید گوناگون اجزای مختلف گیاه زیتون اشاره کرد و افزود: برگ‌های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده و پژوهش‌های آزمایشگاهی مدرن نیز نشان‌دهنده آن است که عصاره آبی زیتون، کاهش قند خون، فشار خون و اسیداوریک را در پی دارد.