kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
ابراز نگرانی مراجع عظام از سخنان اخیر روحانی

اجرای اسلام وظیفه همگان است

آیات عظام مکارم شیرازی، نوری‌همدانی و صافی گلپایگانی با نادرست خواندن اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره مسئولیت نداشتن پلیس در اجرای احکام اسلام، به روحانی توصیه کردند که ازطرح چنین اظهاراتی پرهیز کند.



آیت‌الله ناصر مکارم شیرازى از مراجع تقلید  روز گذشته در ابتداى درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره این که پلیس موظف به اجرای قانون است نه اسلام، واکنش نشان داد.
 وی تصریح کرد: اخیراً یکى از مسئولان محترم گفته بودند وظیفه نیروى انتظامى اجراى قانون است نه اجراى اسلام؛ این سخن از سه جهت اثر منفى داشت و به هیج وجه مناسب نبود.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تبیین سه اشکال و اثر منفی اساسی مترتب بر این سخن ناصواب، تصریح کرد: نخست این‌که معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است؛ در حالى که همه بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیرپلیس موظف به اجراى قوانین اسلام هستند.
وی یادآورشد: اثر منفی دیگر این‌که، این‌گونه سخنان روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند و زحماتى را که براى تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است نادیده مى‌گیرند و آنها را در اجراى قوانین اسلامى سست مى‌سازد.
این مرجع تقلید سومین اثر منفی مترتب بر این سخن را مهم تر و حساس‌تر از دو مورد قبل دانست و خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد، آنها بدون این سخنان طوفان مى‌کنند واى اگر چراغ سبزى هم به آنها نشان داده شود.
مسئولان از حاشیه‌سازی اجتناب کنند
حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به سخنان اخیر رئیس جمهور واکنش نشان داد و اظهار داشت : نخستین خواسته ما از مسئولان محترم این است که از مطرح کردن سخنان حاشیه‌ساز اجتناب کنند و با توجه به شعار سال که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند در جهت تقویت همدلی و همزبانی تلاش کنند و بدانند مخاطب اصلی پیام رهبری در وهله نخست مسئولان هستند.
به گزارش مهر این مرجع تقلید با انتقاد از اظهاراتی که درباره وظایف نیروی انتظامی مطرح شده و این که پلیس مسؤولیت اجرای قانون را به عهده دارد نه احکام اسلام را، تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که اولا قانون اساسی ما برگرفته از موازین اسلامی است، ثانیا این که گفته می‌شود وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام اسلامی نیست، یعنی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود؛ در حالی که امر به معروف وظیفه ای همگانی است و همه باید ملزم به اجرای آن باشند.
همه نهادها باید مجری قانون اسلام باشند
همچنین آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز ظهر دیروز در دیدار سیدجواد هاشمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم گفت: خدمات شما به خانواده‌های شهدا بسیار ارزنده و مغتنم است و کار شما در درگاه خداوند متعال دارای ارزش و اجر فراوان است. این مرجع تقلید شیعیان متذکر شد: وظیفه‌ امروز ما، به ویژه دولتمردان این است که راه شهدا را ادامه داده و خط دفاع از ارزش‌ها را همیشه حفظ کنند و افتخار مملکت ما این است که در سایه‌ قرآن و قوانین حیات‌بخش اسلام است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه نیت پاک شهیدان هم برای اجرای احکام اسلام و دستورات شرع مقدس بود، اضافه کرد: اگر نهادهای انقلابی ما ارزشمند هستند؛‌ به خاطر اجرای خوب قانون اسلام است و این بزرگ‌ترین افتخار یک نهاد است که مجری قوانین اسلامی و دستورات قرآن باشد.
وی بیان کرد: هر فرد و نهادی در این مملکت هرچه بیشتر به قوانین شرع مقدس احترام گذاشته و به آن اهمیت دهد و اجرای آن را برای خود اصل و هدف بداند و به آن افتخار کند، نزد خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) مأجور و مقرب است.
این مرجع تقلید اضافه کرد: این جانب بسیار نگران شدم از بعضی حرف‌هایی که زده می‌شود که فلان نهاد مثلاً نباید مجری قانون اسلام باشد. این حرف درست نیست و مسئولین ما باید مراقبت بیشتری کنند، سخنانی زده نشود که باعث نگرانی مردم با ایمان شود.