kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد

وجود 100 هزار پرونده تخلف مربوط به زمین و جنگل در محاکم قضایی

معاون حفظ اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود 100 هزار پرونده تخلف رسیدگی نشده درباره زمین و جنگل‌ در محاکم قضایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود منصور دیروز در سمنان گفت: این پرونده‌ها شامل زمین‌خواری، قلع و قمع درختان، قاچاق چوب و سایر تخلفات است که بنابر بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه با ایجاد شعب ویژه رسیدگی به این پرونده‌ها تسریع خواهد شد.
وی افزود: سالانه 30 هزار پرونده تخلف اراضی به دستگاه قضایی ارسال می‌شود که حدود 30 درصد از این پرونده‌ها مربوط به زمین‌خواری است.
وی با اشاره به سنددار شدن حدود 135 میلیون هکتار از اراضی ملی کشور به صورت دفترچه‌ای و اجرای طرح کاداستر برای هشت میلیون هکتار از این اراضی گفت: امسال 200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح کاداستر اختصاص یافته و هر استانی که برای اجرای این طرح اعتبار اختصاص دهد به همان میزان هم سازمان جنگل‌ها به استان مذکور اعتبار خواهد داد.
وی مزایای طرح کاداستر را کاهش خطای انسانی، ثبت دقیق مختصات، پیشگیری از تخلفات و پاسخ سریع به استعلام دستگاه‌های اجرایی دانست و پیش‌بینی کرد تا یکسال آینده حدود هشت میلیون هکتار از اراضی ملی باقیمانده بدون سند در کشور هم سنددار شود.
منصور در مورد خشکیدگی درختان بلوط در منطقه غرب کشور گفت: این عارضه هم‌اکنون کنترل شده و گسترشی ندارد.
معاون حفظ اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز برای شرکت در مراسم آغاز اجرای طرح کمربند سبز صیانت از اراضی جنگلی به مهدیشهر سفر کرد. این طرح برای اولین بار در کشور در استان سمنان اجرا می‌شود و هدف از اجرای آن صیانت از اراضی ملی و تفکیک اراضی ملی با مشارکت مردم است که اجرای آن برای نخستین بار در کشور در روستای تلاجیم شهرستان مهدیشهر آغاز شد.
منصور با اعلام اینکه این طرح یکی از 9 طرح صیانت از جنگل‌های کشور است گفت: اجرای طرح کمربند سبز برای تفکیک اراضی ملی با مستثنیات یکی از مطلوب‌ترین این طرح‌هاست که علاوه بر تفکیک اراضی نقش مهمی در احیای جنگل‌ها دارد.
معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ایجاد کمربند حفاظتی به وسعت 18 میلیون کیلومتر در جنگل‌های کشور در طول برنامه پنجم توسعه خبر داد و پیش‌بینی کرد: این وسعت در طول برنامه ششم توسعه به دو برابر افزایش یابد.
وی گفت: در اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی از درختانی مانند فندق، بلوط وگونه‌های گیاهی مانند زرشک به عنوان مرز بین اراضی ملی و مستثنیات استفاده می‌شود.