kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
مذاکرات هسته‌ای در وین پایان یافت

تحریم‌ها همچنان اصلی‌ترین مانع توافق

روز گذشته(جمعه) مذاکرات هسته‌‌ای وین در سطح معاونین وزرا در حالی خاتمه یافت که همچنان از تحریم‌ها به عنوان اصلی‌ترین مانع توافق نام برده می‌شود.


تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست «سیدعباس عراقچی» بامداد چهارشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای و در راستای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهی وین شد. هیئت ایرانی روز چهارشنبه به مدت 4 ساعت با «هلگا اشمیت» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین در سطح کارشناسان دو طرف گفت‌وگو کردند.
این رایزنی‌ها پنجشنبه نیز با حضور هیئت آمریکایی به ریاست «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه یافت که به مدت یک ساعت و نیم به گفت‌وگو پرداختند و نشست سه جانبه‌ای با حضور معاونان ظریف و کری و هلگا اشمیت برگزار شد و پس از آن نشستی با حضور معاونان و کارشناسان با محوریت تحریم‌ها انجام گرفت. پس از آن نیز نشست سه‌جانبه‌ای بین کارشناسان برگزار شد.
هیئت مذاکره‌کننده ایرانی روز گذشته(جمعه) در سومین و آخرین روز رایزنی‌های هسته‌ای در وین با معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 به مدت یک ساعت به گفت‌وگو پرداخت و پس از آن با نماینده چین در این گروه رایزنی کرد.
همچنین نشست سه‌جانبه کارشناسان ایران، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش فارس، معاونان وزیر خارجه ایران، روز جمعه در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای با نمایندگان سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) به گفت‌وگو پرداختند.
عصر روز گذشته(جمعه) نشست ایران و 1+5 در سطح معاونان نیز برگزار شد.
 احتمال مشروط کردن
 لغو تحریم‌ها به موضوعات
 غیر هسته‌ای
پایگاه خبری المانیتور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین در گزارشی نوشت: احتمال مشروط کردن لغو تحریم‌ها به توقف حمایت ایران از گروه‌های مقاومت، پاسخ‌گویی به نگرانی‌های آژانس در مورد فعالیت‌های گذشته و همچنین خودداری از استقرار سامانه دفاعی اس-300 وجود دارد.
همچنین یک خبرگزاری روس به نقل از دیپلمات‌های غربی از عدم اجماع نظر گروه 1+5 درباره مکانیسم بازگشت و ازسرگیری تحریم‌ها در صورت نقض توافق هسته‌ای توسط ایران خبر داد.
در گزارش «ایتارتاس» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی آمده است: در بین اعضای 1+5 درباره مکانیسم بازگشت تحریم‌های ایران اجماعی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» گفت: ما در مسیر درستی در مذاکرات هستیم. مذاکرات پیش می‌رود اما سرعت آن کُند است.
وی افزود: ما در حال حرکت به جلو هستیم اما به آهستگی؛ چرا که ما وارد فاز جدیدی از کار بر روی توافق هسته‌ای هستیم.
عراقچی همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سوال که نگارش متن توافق نهایی با چه موضوعی آغاز شده است، گفت: اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه است و اکنون مشغول همین کار هستیم.
عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: مشغول نگارش متن توافق و بحث درخصوص جزئیات هستیم.
وی با بیان اینکه این بحث‌ها ابعاد مختلفی دارد، گفت: در این مرحله، سوالات مختلفی درباره لغو تحریم‌ها مطرح است که درباره همه آنها در حال بحث و گفت‌وگو هستیم و باید پس از جمع‌بندی نوشته شود. کار ادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص ابهاماتی که آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند هم گفت‌وگو شد، گفت: در این باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند و همچنین درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم.
 مخالفت روسیه با طرح «بازگشت تحریم‌ها بدون رأی شورای امنیت»
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت: مسکو با بازگشت تحریم‌ها بدون رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل مخالف است.
این در حالی است که بر اساس طرحی که واشنگتن تحت عنوان بازگشت فوری (snap back) در نظر دارد، در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم‌های لغو شده بدون نیاز به مطرح شدن در شورای امنیت، به صورت خودکار بار دیگر اجرایی می‌شوند.
گفته می‌شود واشنگتن از بیم خودداری روسیه و چین از پذیرش مجدد تحریم‌های ایران، به دنبال دور زدن شورای امنیت است.
با این حال ریابکوف در این مورد گفت: «از آنجا که مسئله مورد بررسی تحریم‌های اعمال‌شده ذیل بند هفت شورای امنیت سازمان ملل است، هر تغییری در این رابطه باید بر اساس مصوبه شورا باشد، خواه اعمال تحریم‌های جدید باشد خواه احیای تحریم‌های قدیمی یا هر اقدام دیگری».
وی افزود: «در هر صورت بدون وجود یک قطعنامه و بدون رأی‌گیری، تجدید اجرای تحریم‌ها ناممکن است. این موضع محکم ماست.»
معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌های پیش رو در مذاکرات هسته‌ای است.
ریابکوف همچنین با اشاره به موضوع موشک اس-300  گفت: تحویل اس-300 منوط به لغو شکایت ایران است.
وی تصریح کرد: برای اجرای قرارداد، لازم است تا «اوضاع در خصوص شکایت ایران علیه طرف روسی به دلیل اجرای نادرست تعهدات، روشن شود. انتظار داریم که این مسئله به صورت دوجانبه حل شود.
 دسترسی 25 ساله بر زنجیره تأمین اورانیوم ایران
از سوی دیگر «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت : تا ۲۵ سال دسترسی بی‌سابقه‌ای بر زنجیره تأمین اورانیوم ایران خواهیم داشت.
مونیز افزود: این یک پروسه طولانی مدت است که با بهبود اعتماد نسبت به اهداف هسته‌ای ایران، محدودیت‌‌ها در چارچوب‌های زمانی مختلف برطرف می‌شود.
 بعد از توافق، پول زیادی
 به ایران پس داده نمی‌شود
در همین حال، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حاشیه مذاکرات هسته‌ای اغلب با مقامات ایران درباره مسائل دیگر گفت‌وگو می‌کنیم.
همچنین «جنیفر ساکی» سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی امور ارتباطات کاخ سفید مدعی شد: واشنگتن از سوابق ایران در زمینه حقوق بشر یا «تروریسم دولتی» این کشور حمایت نمی‌کند.
ساکی افزود: بعد از توافق نهایی، پول زیادی به ایران پس داده نمی‌شود.
 واشنگتن و تل‌آویو
 اعضای یک خانواده هستند
به گزارش خبرگزاری‌ها، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در سفارت این رژیم‌ در واشنگتن گفت: واشنگتن و تل‌آویو مانند اعضای یک خانواده هستند.گاهی اوقات شما یکدیگر را عصبانی می‌کنید، اما ما عاشق هم هستیم و از هم محافظت می‌کنیم.
واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی با اشاره به پیوند آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: سرمایه هنگفت «شلدون آدلسون» [میلیاردر صهیونیست ضدایرانی در آمریکا] برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران هزینه می‌شود.
بایدن افزود: هنوز تا رسیدن به توافق نهایی، «کارهای بسیار زیادی» باقی مانده است.
وی تصریح کرد: تفاهمی که ماه گذشته میان ایران و 6 کشور به دست آمد، یک «معامله بزرگ بین ایالات متحده و ایران» نبود.
معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با تکرار مواضع مقامات آمریکایی مدعی شد: اگر ایران حقه بزند و دنبال سلاح هسته‌ای برود، تمامی گزینه‌هایی که برای پاسخ داریم، روز میز خواهد بود.
در ادامه تقسیم کار دولت و مجالس آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای ایران، «میچ مک‌کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا گفت: هفته آینده بحث شدیدی در سنا درباره نظارت بر توافق هسته‌ای ایران انجام می‌شود.
رویترز نیز در گزارشی نوشت: اصلاحات کنگره بر طرح نظارت بر توافق هسته‌ای احتمال شکست مذاکرات را افزایش می‌دهد.