kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
شاهزاده سعودی اول لو داد بعد تکذیب کرد

خلبانان اجاره‌ای برای هر بمب ۷۵۰۰ دلار می‌گرفتند

«طلال بن عبد العزیز» در مصاحبه با شبکه آلمانی فاکس اعلام کرد:«خلبانان‌های جیره‌خوار ائتلاف ضد یمنی، در قبال هر بمبی که به یمن شلیک می‌کردند 7500 دلار از عربستان درخواست می‌کردند.»


به گزارش فارس، «طلال بن عبد العزیز» که یکی از شاهزادگان عربستان است اذعان کرد که «ریاض» از هم پیمانان خود خواسته است که در جنگ علیه یمن، ایران را تحریک نکنند. شبکه «فاکس» آلمان  به نقل از طلال که هجدهمین فرزند آل سعود است و چندین منصب بین‌المللی و دولتی را بر عهده داشته است اعلام کرد: «عربستان به هم‌پیمانان خود گفت که با تحریک و تهدید ایران ماجراجویی نکنند؛ زیرا اگر ما این اقدام را انجام دهیم بدین معنا است که دروازه آتش جهنم را به روی خود گشوده‌ایم. نیروهای ایران می‌توانند عربستان را طی 24 ساعت نابود کنند.»
وی که برخی منابع مدعی شده‌اند بعدا این سخنان خود را تکذیب کرده، تصریح کرد: «خلبانان‌های جیره‌خوار آمریکا، اسرائیل، مصر و پاکستان در قبال هر بمبی که به یمن شلیک می‌کردند 7500 دلار درخواست می‌کردند و هم‌پیمانان عربستان این کشور را خوار کردند.»
این شاهزاده سعودی که از مخالفین تجاوز عربستان به یمن است، تاکید کرد: «سربازان ارتش عربستان از ترس اینکه به دست نیروهای یمنی کشته شوند، پا به فرار گذاشته‌اند.»
تظاهرات ضد سعودی
صدها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهراتی گسترده، تجاوز سعودی‌ها به کشورشان را محکوم و بر ادامه مقاومت تأکید کردند.
صدها هزار یمنی در پاسخ به دعوت کمیته‌های انقلابی این کشور و در اعتراض به حملات  عربستان به یمن در صنعا پایتخت این کشور تظاهرات کردند و خواستار پایان محاصره و تحریم ملت یمن شدند و بر ادامه مقاومت در مقابل متجاوزان تاکید کردند. به گزارش تسنیم، تظاهرکنندگان در صنعا شعار الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود سر دادند. این تظاهرات در محکومیت حملات شیمیایی اخیر به صنعا و دیگر جنایات عربستان در یمن برپا شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات تصاویر «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان و سید عبدالملک الحوثی را حمل می‌کردند. در این تظاهرات اقشار مختلف مردم یمن حضور داشتند و نظامیان در صفوف اول علیه تجاوز سعودی‌ها شعار سر دادند. این تظاهرات در جریان ادامه بمباران شهرهای یمن از سوی جنگنده‌های ائتلاف سعودی برگزار شد.
تداوم حملات سعودی‌ها
با وجود اینکه سعودی‌ها به صورت یکجانبه از پایان مرحله اولیه عملیات به اصطلاح «توفان قاطعیت» خبر داده بودند، حملات جنگنده‌ها به مناطق مختلف یمن همچنان ادامه دارد. جنگنده‌های سعودی دیروز  بیش از 20 بار به «عدن» و پنج بار به استان «ابین» حمله کردند. شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: «جنگنده‌های سعودی منطقه «جبل» جدید و اطراف بندر «عدن» و نیز فرودگاه این شهر را در جنوب یمن بمباران کردند.» جنگنده‌های متجاوز سعودی همچنین دو بار فرودگاه قدیمی استان تعز را بمباران کردند. شبکه تلویزیونی المنار لبنان نیز درباره تحولات یمن گزارش داد: «هواپیماهای سعودی یک مسجد را در بخش القفر در استان اب به طور کامل منهدم کردند.»
 از سوی دیگر جنگنده‌های سعودی دیروز به یک کاروان عروسی در استان اب در جنوب یمن حمله کردند. در این حمله 40 نفر شهید شدند.
همچنین دیده‌بان حقوق بشر حمله جنگنده‌های عربستان به انبار یک موسسه خیریه بین‌المللی در یمن را جنایت جنگی برشمرد. طبق برخی گزارش‌ها، عربستان یک گردان از نیروهای گارد ملی خود را در مرز با یمن مستقر کرد تا با هرگونه حمله از جانب قبایل یمنی مقابله کند. هفته گذشته «ملک سلمان» پادشاه سعودی، به گارد ملی این کشور به فرماندهی «متعب بن عبدالله» دستور داد تا در مرز با یمن مستقر شوند.
پیشروی نیروهای مردمی
اما در مقابل، نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی به پاکسازی مناطق باقی مانده از دست گروه‌های تکفیری به ویژه در استان عدن ادامه می‌دهند. ارتش و نیروهای کمیته‌های انقلابی توانستند کنترل خود بر پادگان تیپ 312 در بخش صرواح در استان مارب در مرکز یمن را بعد از آزادسازی کامل آن از دست عناصر القاعده و به غنیمت گرفتن تجهیزات نظامی عناصر مسلح، افزایش دهند. ارتش یمن با کمک نیروهای مردمی وابسته به جنبش انصارالله توانست پیشروی زیادی در استان مارب در شمال شرقی شهر صنعا داشته باشد و عناصر مسلح القاعده را به محاصره درآورد.
هشدار انصارالله
عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در  واکنش به ادامه تجاوز سعودی‌ها گفت: «اگر این حملات ادامه یابد، به آن واکنش نظامی نشان خواهیم داد و پیغام ما برای عربستان این است که در ارزیابی‌های خود بازنگری کند، زیرا واکنش ما قطعی است.»
«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: «ما خواهان از سرگیری گفت‌وگوها از همان جایی که متوقف شده هستیم و به دستاوردهای گفت‌وگوهای ملی پایبندیم.» این عضو شورای سیاسی انصارالله گفت: «ما برای برخورد با عربستان به موشک نیاز نداریم.»
از سوی دیگر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله  نیز تاکید کرد «در صورتی که حملات به یمن متوقف نشود و تحریم آن به طور کامل برطرف نشود، انصارالله در هیچ گفت‌وگویی با میزبانی عربستان شرکت نخواهد کرد.» وی بر لزوم توقف حملات به یمن قبل از هرگونه گفت و گو تاکید کرد. «عبدالسلام» همچنین اعلام کرد: «گفت و گو در مسقط قابل قبول است.»