kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
روحانی پس از بازگشت ازترکمنستان:

مبادلات اقتصادی تهران - عشق‌آباد دو برابر می‌شود

رئیس‌جمهور با تشریح دستاوردهای سفر دو روزه خود به ترکمنستان اعلام کرد که دو کشور توافق کرده‌اند رقم مبادلات اقتصادی خود را تا پایان امسال به دو برابر رقم سال گذشته افزایش و آن را طی ۱۰ سال آتی به ۶۰ میلیارد دلار برسانند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و ترکمنستان، با اشاره به اینکه راه‌های گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران عشق‌آباد باید در این نشست‌های مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی و مقام‌های عالی دو کشور ترسیم شود، تصریح کرد: امروز همه امکانات برای یک رابطه نزدیک، عالی و برادرانه بین دو کشور و دو ملت فراهم است.
وی ملاقات‌ها و مذاکرات میان مقامات ایران و ترکمنستان در این سفر را راهگشا برای آینده روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران و استقلال ترکمنستان دو رخداد مهم دهه‌های‌های اخیر هستند که به دو کشور اجازه تصمیم‌گیری مستقل برای آینده خود را دادند و دو کشور بر مبنای این استقلال، مسیر آینده خود را ترسیم کرده‌اند.
روحانی تصریح کرد: البته هنوز نیاز داریم تا مسیر گسترش این روابط را نسبت به قبل هموارتر کنیم، ازهمین‌رو در مذاکرات امروز وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور موظف شدند، اعطای روادید به‌ویژه برای تجار و بازرگانان را بیش از پیش تسهیل کنند و از سوی دیگر همکاری‌های مالی و بانکی بین دو کشور بیشتر تسهیل شود، تا مراودات تجاری راحت‌تر انجام گیرد.
وی با اعلام اینکه ایران کاملا آماده است تا ترکمنستان را به آب‌های آزاد متصل کند، اضافه کرد: امروز ایران از مسیرهای جاده‌ای و ریلی، ترکمنستان را به آب‌های آزاد متصل کرده و خود نیز از مسیر ترکمنستان به آسیای مرکزی، چین و اروپا متصل شده و به ‌واقع امروز دو کشور دروازه ارتباطی برای رسیدن دو ملت به جهانی وسیع‌تر در شمال و جنوب و شرق و غرب هستند.
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: آغوش ما برای سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی ترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران و از جمله ساخت راه و خط‌آهن باز است و متقابلا آماده هرگونه کمک و مشارکت در ساخت جاده و ریل در ترکمنستان هستیم. بنادر ایران، راه‌ها، خط‌آهن، خاک و همه سرزمین ایران در خدمت برادران ترکمن ما برای رشد و پیشرفت این کشور و دو ملت قرار دارد.
توافق برای افزایش تعاملات تجاری تهران- عشق‌آباد
حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از پایان سفر خود به ترکمنستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران گفت: در سفر به ترکمنستان با مقامات این کشور به توافق رسیدیم که حجم روابط دو کشور از 3/7 میلیارد دلار به دو برابر افزایش داده و کاری کنیم که ظرف 10 سال آینده حجم روابط تجاری دو کشور به 60 میلیارد دلار برسد.
وی در ادامه افزود: در این سفر همچنین توافق کردیم که تردد بار و مسافر را افزایش دهیم. اکنون میزان باری که از طریق ریل‌ها از ترکمنستان به جنوب کشور منتقل می‌شود حدود 2 میلیون تن است که این حجم را به 10 میلیون تن می‌رسانیم و همچنین تردد کامیون‌ها را از 500 کامیون به 1000 کامیون افزایش می‌دهیم.
روحانی با بیان اینکه در این سفر بنا شد تسهیلاتی در روادید بازرگانان ایجاد شود، خاطرنشان کرد:‌ در زمینه مسئله انرژی هم بحث مفصلی صورت گرفت. پیشنهاد کردیم که ایران مسیر ترانزیت انرژی ترکمنستان باشد. همچنین مطرح کردیم که ایران برق ترکمنستان را می‌خرد و ما یا در داخل این برق را مصرف کرده یا آن را ترانزیت می‌کنیم. در زمینه خدمات فنی و مهندسی نیز بحث‌های خوبی مطرح شد.
وی در تشریح سایر دستاوردهای این سفر تاکید کرد: در زمینه دریای خزر و حل مشکلات این دریا هم بحث‌های مفصلی انجام گرفت و ما بنا داریم سرمایه‌گذاری مشترکی در این دریا داشته باشیم. ترکمنستان هم خواهان افزایش قراردادهای دریایی است. در این زمینه ما تفاهم‌نامه‌هایی درباره شهرهای ساحلی دو کشور امضا کردیم. در مجموع 17 سند میان دو کشور امضا شد.
گفتنی است حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه شب گذشته و در پی امضای ۱۷ سند که راه همکاری‌های همه جانبه تهران - عشق‌آباد را بیش از پیش هموار می‌سازد، به سفر دو روزه رسمی‌اش به ترکمنستان پایان داد و وارد تهران شد