kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹

کوتاه از ایران



فعال‌سازی اتاق بازرگانی
مشهد- ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: نظر مثبت افغانستان برای فعال‌سازی اتاق بازرگانی ایران در افغانستان بعد از ۱۳ سال پیگیری جلب شد. محمود سیادت عنوان کرد: اتاق مشترک ایران و افغانستان در دو سال گذشته از ۳۰ به بیش از ۱۳۰ عضو رسیده و در تمام رویدادهای مرتبط با افغانستان، اتاق مشترک عامل بوده یا نقش موثر داشته است. وی افزود: برای اولین بار در هیئت‌های اعزامی و نمایشگاه‌های برگزار شده در افغانستان بحث توسعه فعالیت‌ها در جنوب و شرق افغانستان را مطرح کردیم و از جلال‌آباد و قندهار هیئت‌هایی به ایران آمدند.
سیادت اضافه کرد: در حاشیه نمایشگاه کابل نیز توانستیم دغدغه‌‌ها و نظرات خود را مطرح کنیم و نظر مثبت افغانستان برای فعال‌سازی اتاق بازرگانی ایران در افغانستان را بعد  از ۱۳ سال پیگیری جلب کنیم.
تدوین ۱۱۸ برنامه راهبردی
تبریز- خبرنگار کیهان: معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اصلاح فرآیندها و شفاف‌سازی عملیات تجاری از سیاست‌های کلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. علیرضا بیات افزود: ۱۱۸ برنامه راهبردی در این زمینه تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. به گفته وی، تعدد دستگاه‌های مؤثر در صدور مجوزها صادرات و واردات و موازی‌کار موجب افزایش هزینه‌های تجارت قانونی می‌شود.
اختصاص ۱۰ میلیارد دلار به حمل و نقل
سبزوار- فارس: عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در بودجه سال آینده اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه حمل و نقل کشور شامل ریلی، هوایی و دریایی هوایی اختصاص داده شده است. رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: این میزان یک و نیم درصد از بودجه کشور را تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد دلار برای اجرای پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد از طریق فاینانس چین اختصاص داده شده یادآور شد: براساس قول وزیر قرار است این پروژه ظرف ۴۲ ماه وارد فاز اجرایی شود و آغاز پروژه نیز از بهار سال آینده است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی این اجازه داده شده تا در صورت تحقق نیافتن فاینانس چین از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات این پروژه را تأمین کند، تصریح کرد: خوشبختانه دولت نگاه ویژه‌ای در بخش توسعه حمل و نقل ریلی دارد.
رعایت نشدن برخی الزامات در واگذاری
بناب- فارس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی کار اشتباهی بود.
حجت‌الاسلام محمد باقری بنابی عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری بناب که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: در این واگذاری برخی الزامات رعایت نشده است. وی ابراز امیدواری کرد شرکت مخابرات در زمینه توسعه زیرساخت‌های تلفن ثابت در کشور اقدامات جدی انجام دهد.