kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
جنگنده‌های آمریکایی ارتش عراق را بمباران کردند

داعش زانو زد آمریکا به دست و پا افتاد

جنگنده‌های آمریکایی با هدف کند کردن پیشروی ارتش عراق در مناطق شمالی این کشور، واحدهایی از ارتش را در استان الانبار بمباران کردند و بیش از ۵۰ نظامی و نیروی داوطلب عراقی را به شهادت رساندند.


آمریکا یک بار دیگر به عراق از پشت خنجر زد و در شرایطی که همه توجهات دولت و ارتش عراق به فتح شهر تکریت در استان صلاح‌الدین بود، جنگنده‌های آمریکایی واحدهایی از ارتش عراق را در منطقه «ابوذیاب» غرب شهر «رمادی» بمباران کردند. این بمباران شهادت بیش از ۲۲ نظامی و حدود ۲۸ نیروی داوطلب را به دنبال داشت. در مورد شمار دقیق زخمی‌های   این بمباران گزارشی نرسید. برخی منابع اعلام کردند، همه قربانیان این حمله نیروهای ویژه ارتش عراق هستند.
در پی این حمله، شماری از نمایندگان مجلس عراق از دولت خواستند هر چه سریع‌تر در این مورد تحقیق بکند. در مورد این بمباران که شب پنجشنبه صورت گرفت مقامات آمریکایی تاکنون واکنشی نشان ندادند و در مورد ماجرا سکوت کردند.
چهارشنبه دو هفته گذشته نیز واحدهایی از لشکر ۱۴ عراق توسط آمریکایی ها بمباران شده‌اند. علاوه بر موارد بالا، چند ماه قبل نیز نیروهای دولتی عراق در اطراف شهر نفت‌خیز «بیجی» و در منطقه «جرف‌ الصخر» هدف بمباران جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش قرار گرفته بودند. هر چند برخی نمایندگان مجلس عراق شمار قربانیان عراقی در حملات هشت ماه اخیر را حدود ۱۰۰ تن اعلام کرده‌اند، ولی این رقم احتمالا  از شمار ذکر شده بالا، بسیار بیشتر است.
در همین حال، وزارت دفاع عراق اسنادی را منتشر کرد که حملات مکرر جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به واحدهای نظامی عراق را نشان می‌دهد.  یکی از این سندها نامه‌ای است که چند هفته قبل «هنان فتلاوی» نماینده مجلس عراق به «سلیم جبوری» رئیس مجلس نوشته و از او خواسته است که با قرائت بیانیه‌ای در مورد حمله ائتلاف به لشکر ۵۲ عراق موافقت کند. در این حمله که در استان الانبار رخ داد، حدود ۸۰ نظامی عراقی کشته شده‌اند.
اما، حمله هوایی بازدارنده آمریکا در حالی صورت گرفت که شهر تکریت تقریبا به طور کامل به تسخیر نیروهای دولتی درآمده است. به گفته فرماندهان میدانی، تنها حدود ۱۵۰ تروریست در مرکز شهر باقی مانده‌اند.
دیروز «خالد عبیدی» وزیر دفاع عراق که در شهر تکریت حضور داشت، تاکید کرد که کار داعش در تکریت و استان صلاح‌الدین به‌زودی یکسره خواهد شد.
«ابوبکر البغدادی» هم دیروز به شکست داعش در تکریت اعتراف کرد؛ به گزارش خبرگزاری فارس، البغدادی در پیام رادیویی خود ضمن اعتراف به این شکست، از عناصر داعش خواست از مشاهده  برنامه‌های ماهواره خودداری کنند!
حملات تروریستی
تروریست‌های داعش با هدف متوقف کردن عملیات نیروهای مسلح عراق در استان صلاح‌الدین، دست به اقدامات تروریستی در بغداد زدند. به گفته منابع بیمارستانی و امنیتی، عناصر داعش در مناطق مختلف بغداد با انفجار بمب و خودروهای بمب‌گذاری شده، ۱۷ غیرنظامی را شهید و بیش از ۳۰ نفر دیگر را مجروح کردند.
در استان الانبار نیز تروریست‌های داعش ۵۰ شهروند عراقی را در منطقه «الکرمه» ربودند و به منطقه نامعلومی بردند.
واحد مرکزی خبر نیز به نقل از سرتیپ  «عبدالامیر الخزرجی» فرمانده یک واحد از نیروهای ویژه ارتش عراق گزارش داد. شماری از افراد مسلح وابسته به داعش دیروز قصد داشتند بر مناطقی از شهر رمادی مسلط شوند، اما نیروهای ویژه ارتش به تروریست‌ها اجازه ورود به شهر را ندادند و شماری از آنها را به هلاکت رساندند.
در استان کرکوک نیز چند منطقه تحت اشغال داعش توسط نیروهای پیشمرگ پاکسازی شد، که از جمله می‌توان به روستاهای «نهروان»، «مریم» و «البشیر» اشاره کرد.
سایر رویدادها
*‌تروریست‌های داعش یک زن عراقی  ساکن موصل را که از پرداخت باج به آنها خودداری کرده بود، زنده‌زنده سوزاندند.
*رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به اظهارات یک شیخ الازهر که نیروهای مسلح عراق را به ارتکاب جنایت متهم کرده بود، واکنش نشان داد و گفت که این شیخ گول گزارش‌های ساختگی را خورده است.
*«ابومحمد العدنانی» سخنگوی داعش، در واکنش به شکست این گروه تروریستی در عراق و سوریه، از تروریست‌ها خواست به غرب آفریقا مهاجرت کنند.
*«حارث الضاری» دبیرکل گروه موسوم به «هیئت علمای مسلمان عراق» در اسلامبول ترکیه درگذشت.
*یک هنگ ۶۰۰ نفری از شهروندان مسیحی عراق، در مناطق شمالی این کشور وارد نبرد با داعش شد.