kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
با اعتراف وزارت دادگستری به نژادپرستی

اعتراض‌ها به پلیس آمریکا بالا گرفت

با افزایش اعتراض‌ها به نژادپرستی پلیس آمریکا و انتشار گزارش وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر «نهادینه شدن نژادپرستی در نهادهای مجری قانون در شهر فرگوسن»، رئیس‌پلیس این شهر مجبور شد از سمتش استعفا کند.


 اعتراضات به  نژاد پرستی پلیس آمریکا همچنان ادامه دارد پنج‌شنبه‌شب در محوطه بیرونی دفتر پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا، مردم در اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور تظاهرات کردند  و  بار دیگر خواستار برقراری عدالت شدند.
به گزارش رویترز،  در تظاهرات مقابل اداره پلیس «فرگوسن» علیه رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان، به خشونت کشیده شد. در این درگیری‌ها دو افسر پلیس آمریکا به ضرب گلوله مجروح شدند. تیراندازی به این دو پلیس به سرعت از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، محکوم شد. آسوشیتدپرس نیز گزارش داد زخمی شدن دو پلیس شهر فرگوسن وضعیت در این منطقه از آمریکا را بار دیگر «بحرانی» کرد.
این تجمع در پی انتشار جزئیات گزارش وزارت دادگستری آمریکا از «تعصب ریشه‌دار»  و نهادینه شدن نیرو‌های  پلیس سفیدپوست علیه سیاه پوستان برگزار شد.این گزارش تحقیقی حدود ۷ ماه پس از قتل نژادپرستانه نوجوانی 17 ساله در شهر «فرگوسن» از شهرهای ایالت «میسوری»آمریکا منتشر می‌شود. این نوجوان سیاه پوست به نام «مایکل براون» در حالی توسط یک افسر سفیدپوست به قتل رسید که اسلحه‌ای به همراه نداشت و مطابق شهادت شاهدان عینی خود را تسلیم پلیس کرده بود. قاتل این نوجوان تبرئه شد.
«توماس جکسون»  رئیس پلیس شهر فرگوسن اما  پس از انتشار این گزارش از سمتش استعفا کرد. معترضان قبل از تیراندازی مرگبار «دارن ویلسون» افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی به «مایکل براون»  خواستار استعفای جکسون بودند. سه روز قبل هم «رونالد براک میر»، قاضی شهر فرگوسن، در بحبوحه انتشار این گزارش از سمتش استعفا کرد.
از زمان کشته شدن «مایکل براون» بدست دارن ویلسون در شهر فرگوسن، این شهر شاهد اعتراضات علیه نژادپرستی نیروهای پلیس بوده است. این شهر حالا به نماد خواست ملی در اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا بدل گشته است.فرگوسن 21 هزار نفر جمعیت دارد که اکثر آنها سیاهپوست هستند و این در حالی است که در اداره پلیس شهر فقط سه افسر سیاهپوست خدمت می‌کنند!