kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
روحانی در اجتماع مردم قم:

تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم، گفت: طرف مذاکره کننده ما بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز در اجتماع مردم قم با اظهار سلام و درود خالصانه به مردم قم گفت: قم برای دولت و مردم ایران تنها یک شهر نیست بلکه یک نماد حیات دینی است و این دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند. اساس این شهر بر مبنای عشق به خاندان رسالت و علم و معرفت بنیان نهاده شده است.
رئیس جمهور با بیان نقش آفرینی مردم قم در قیام 15 خرداد و پیروزی انقلاب گفت: این مردم قم همه جا در همه صحنه‌ها امام، انقلاب و نهضت را تنها نگذاشتند و آن شور و هیجان مردم قم در مقاطع مختلف ادامه یافت تا به سال 56 رسید.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ادامه داد: تشیع ما زنده است چون حوزه علمیه قم، علم و اجتهاد زنده است، ما باید بدانیم تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که اول دین مردم را می‌سوزاند. ما باید بدانیم که این حوزه علمیه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی به قم نیاز داریم، خاطرنشان کرد: مردم شریف و بزرگوار قم بدانند این دولت به تمام وعده‌هایی که در 24 خرداد سال گذشته داده است وفادار می‌ماند، چرا که شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است.روحانی ادامه داد: ما به راهمان ادامه می‌دهیم و همه مردم باید بدانند که در طول این 18 ماه دولت در زمینه اقتصادی، به رغم اینکه وارث ویرانی‌های فراوان بود توانسته است گام‌هایی را به حمایت شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید بردارد که هر منصفی را به تعجب وادار می‌کند.
وی افزود: ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخریب در این کشور جایی ندارد. مگر کنترل تورم را نمی‌بینند، مگر رشد اقتصادی را نمی‌بینند، در این 18 ماه 7 هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه‌اندازی شده و بیش از 200 هزار هکتار در سه استان خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان زیر پوشش سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای قرار گرفته‌‌اند، مگر نمی‌بینند که سهولت کسب و کار 22 رتبه کاهش یافته است، مگر نمی‌بینند که در زمینه گاز در ماه‌های گذشته 100 میلیون متر مکعب تولید گاز در روز اضافه شده است. در طول یک سال ظرفیت تولید نفت را روزانه 200 هزار بشکه اضافه کرده‌ایم. بیایید آمار سال 93 را با سال‌های قبل مقایسه کنیم.
روحانی تاکید کرد: در زمینه سیاست خارجی گام‌های مهمی را در ارتباط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان برداشته‌ایم، مسیر حل مشکلات به ویژه در بخش پرونده هسته‌ای با اقتدار و بدون توجه به حاشیه‌پردازی‌ها ادامه دارد و تا نهایت ادامه خواهیم داد.وی با اشاره به انجام توافق موقت بیان کرد: در سایه توافق موقت بخشی از تحریم‌ها برداشته شد؛ تحریم ظلم به مردم است و توسعه حق مسلم مردم ایران است، ما به حول و قوه الهی با منطق، استدلال مذاکرات را ادامه می‌دهیم ولی طرف مذاکره‌کننده ما بداند که ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نخواهد داشت.رئیس جمهور با بیان اینکه طرف مذاکره‌کننده بداند باید نتیجه توافق و پایان مذاکرات برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد، تأکید کرد: در سازمان ملل اعلام کردند تحریم ضد حقوق بشر است، در ژنو در کمیسیون حقوق بشر این جمله مورد تایید قرار گرفت که تحریم ضد حقوق بشر است، ما در دنیا منزوی نیستیم و دیگران منزوی هستند ما راهمان را ادامه می‌دهیم، در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم.
آغاز پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان
روحانی در خصوص برنامه‌های دولت درباره استان قم اظهار کرد: موقع ورود به قم کلنگ پروژه راه‌آهن سریع‌السیر از تهران به قم و از قم به اصفهان به زمین زده شد و به حول و قوه الهی این طرح مهم را شروع کرده و ادامه می‌دهیم و آن را اجرا و عملیاتی می‌کنیم.
وی ادامه داد: اعتبار لازم برای این طرح 2/6 میلیارد دلار است که در چند روز گذشته گشایش پیدا کرد و با اطمینان به محضر شما عرض می‌کنم که این طرح اجرایی می‌شود.
روحانی با اشاره به افتتاح صحن شرقی حرم مطهر بیان کرد: 30 درصد طرح قبلا اجرا شده است و 70 درصد توسط دولت یازدهم انجام شده است و بقیه طرح نیز در دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.
رئیس جمهور با اشاره به افتتاح رسمی طرح آزادراه قم - گرمسار بیان کرد: این آزادراه برای همه مردم و مسافران تسهیل به دنبال خواهد داشت و این مسیر که قبلا ایجاد شده بود در این دولت به آزادراه 6 بانده تبدیل شده و امروز افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب از سد مخزنی کوچری با حجم 200 میلیون مترمکعب به قم تا پایان فروردین سال آینده اجرایی می‌شود افزود: با اتمام این طرح مردم قم از آب شرب در شرایطی مناسب بهره‌مند خواهد شد؛ البته از این طرح شهرهای دیگری هم استفاده خواهند کرد.
سخنرانی رئیس جمهور در اجتماع مردم قم با حاشیه‌هایی همراه بود.در نزدیک جایگاه سخنرانی روحانی چند ده جوان شعار «توافق هسته‌ای حمایت حمایت» سردادند که با شعار «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» از سوی انبوه مردم مواجه شدند.
همچنین برخی حاضران پلاکاردهایی با این مضامین در دست داشتند؛ «ملاک تورم جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی» و «آنچه ترک برداشته نه سازمان تحریم‌ها بلکه دل مردم انقلابی و خانواده شهدای هسته‌ای است».
علاوه بر این، در حالی که استانداری قم از چند روز قبل مدارک خبرنگاران را برای صدور کارت اخذ کرده بود، نهاد ریاست جمهوری از صدور کارت برای خبرنگار کیهان در قم خودداری کرد.
افتتاح بخش نخست آزادراه حرم تا حرم
روز گذشته(چهارشنبه) بخش نخست آزادراه عظیم حرم تا حرم که از قم تا گرمسار به طول 152 کیلومتر احداث شده است، با حضور رئیس جمهوری بطور رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این آزادراه واقع در کریدور بین‌المللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی است که موجب اتصال چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و از آن مهم‌تر تکمیل شبکه آزادراهی کشور می‌شود.
این طرح در حد فاصل شهرهای مقدس قم و مشهد تعریف شده و در 4 قطعه قراراست اجرا شود که روز گذشته قطعه اول آن در حد فاصل قم به گرمسار افتتاح شد.
قطعه اول آزادراه حرم تا حرم از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در مدت 2 سال و با هزینه‌ای بیش از 690 میلیارد تومان اجرا شده است.روحانی در مراسم افتتاح آزاد راه قم - گرمسار گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشته‌اند که باید کارها به مردم واگذار شود که دولت نیز دراین راستا حرکت خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی قول داده است که قطعه دوم این آزاد راه از مشهد تا نیشابور انجام شود، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این آزاد راه تکمیل و برای استفاده دراختیار مردم قرار گیرد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به بحث توسعه کشور را با اهمیت خواند و گفت: اگر دراین کشور رفاه اقتصادی و برای جوانان اشتغال می‌خواهیم، اگر رونق اقتصادی را مدنظر داریم، راهی جز توسعه وجود ندارد.
روحانی افزود: البته در مقابل توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی و سیاسی هم لازم است که صورت گیرد، منتهی کشور را باید به دست مردم بدهیم.