kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

فضاسازی آسوشیتدپرس درخصوص جزئیات مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس که در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی در مورد مذاکرات هسته‌ای منتشر کرده که عموما از سوی طرفین تکذیب شده‌اند، در گزارش تازه خود مدعی شده است که غرب در سه صورت، حاضر است شمار بیشتری از سانتریفیوژهای ایران را بپذیرد.


خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای مدعی شده است که طرف غربی آماده است در صورتی که ایران یکی از سه راه احتمالی کاهش ذخایر گاز اورانیوم، انتقال اورانیوم به خارج و یا بازآرایی ساختار آبشارها را بپذیرد، با افزایش شمار سانتریفیوژها موافقت کند.
آسوشیتدپرس که پیش از این گزارش‌های متعددی در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران منتشر کرده و هر بار در این گزارش‌ها که عموما تکذیب می‌شوند، جزئیاتی از گفت‌وگوها را منتشر کرده، بار دیگر مدعی شده است که واشنگتن حاضر است به شرط اعمال محدودیت بر میزان ذخایر اورانیوم ایران، تعداد 4500 سانتریفیوژ را بپذیرد. این خبرگزاری همچنین ادعا کرده است که آمریکا از ایده طول عمر 20 ساله توافق دست کشیده و حالا حاضر است زمانی بین 10 تا 12 سال را قبول کند.
این خبرگزاری در ادامه به نقل از دیپلمات‌های آگاه از مذاکرات، نوشته است که واشنگتن احتمالا حاضر است شمار بیشتری از سانتریفیوژهای ایران  را بپذیرد، منوط بر اینکه ظرفیت ایران برای غنی‌سازی کاهش یابد.
آسوشیتدپرس سه ایده کلی که مدعی است در مذاکرات مطرح شده را عنوان کرده است:
- یکی از ایده‌هایی که با ایران در میان گذاشته شده، میزان ذخایر گاز اورانیوم این کشور را که برای غنی‌سازی به سانتریفیوژها تزریق می‌شود، محدود می‌کند. میزان گازی که تهران مجاز به نگهداری‌اش خواهد بود، به تعداد سانتریفیوژهایی بستگی دارد که ایران نگه می‌دارد.
- دوم، ایران می‌تواند متعهد شود که بخش اعظم اورانیوم غنی‌شده‌ای را که تولید کرده، به خارج از کشور منتقل کند، به نحوی که میزان کافی برای ساخت یک بمب نداشته باشد.
- احتمال سوم هم این است که ایران ترکیب سانتریفیوژهایش را بازآرایی کند. این دستگاه‌ها در ترکیبی موسوم به آبشارها نصب می‌شوند، تا گاز اورانیوم را تا غلظت‌های بالاتر غنی‌ کنند. بازآرایی آبشارها می‌تواند میزان اورانیوم غنی‌شده تولیدی در خروجی را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.
رایزنی مستمر آمریکا با رژیم صهیونیستی در موضوع هسته‌ای
«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته(چهارشنبه) در نشست خبری گفت: مقامات این کشور همواره در حال رایزنی و گفت‌وگو با مقامات اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران هستند.
ساکی در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر منتشر شده (توسط واشنگتن پست) درباره نگرانی دولت آمریکا از احتمال درز اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران توسط اسرائیل گفت: این مهم است که همه بدانند گفت‌وگوها با اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه دارد. برای مثال «وندی شرمن»، معاون وزارت امور خارجه در مونیخ با «اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل و «کوهن» مشاور امنیت داخلی  دیدار کرد. موضوع مذاکرات ایران محور اصلی این دیدارها بوده است. همانگونه که می‌دانید «جان کری»، وزیرخارجه بطور مرتب با نخست‌وزیر اسرائیل درباره این موضوع گفت‌وگو دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: مطمئنا ما به ارتباطات روتین خود در سطوح مختلف اطلاعاتی، نظامی و دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و گزارش‌های مبنی بر قطع این مشورت‌ها صحیح نیست. در موضوع ارتباط ما با اسرائیل، مشورت‌های ما درباره ایران در سطوح زیاد و بسیار بالایی در جریان است و گزارش‌های اخیر صحت ندارد.
 سناتور دموکرات: توافق نشود تحریم می‌کنیم
به گزارش فارس، «چالرز شومر» سناتور دموکرات ایالت نیویورک گفت: اگر ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 مارس (3 فروردین 1394) به توافق دست پیدا نکنند آماده است به طرح افزایش تحریم‌های ایران رای بدهد.
وی از جمله حامیان طرح سناتور رابرت منندز و مارک کرک برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران است.