kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

طرح تکاپو طرح ملی اشتغال نیست(خبر ویژه)

اتخاذ دو بسته سیاستی متفاوت درباره اشتغال از سوی وزارت رفاه با تعجب روزنامه دولتی شهروند مواجه شد.


ارگان هلال‌احمر ضمن مصاحبه با معاون اشتغال وزیر رفاه نوشت: طرح تکاپو مهم‌ترین طرح این روزهای وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی برای مقابله با بحران بیکاری است؛ همان طرحی که حمایت احمد میدری، معاونت رفاه وزارت کار و سازمان یونیدو را پشت سر خود دارد و مبتنی بر اشتغال بدون سرمایه است. اما حسن طایی ‌معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه بسته سیاستی - اجرایی دیگری برای اشتغال طرح کرده که طرح تکاپو را در ذیل و هم‌راستای همان بسته خود می‌داند. از این رو به نظر می‌رسد که بین دستگاه‌های مرتبط در وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی درباره حساسیت و میزان اهمیت طرح تکاپو چندان توافق وجود ندارد، زیرا عده‌ای این طرح را ملی عنوان کرده و عده‌ای همچون طایی (اگرچه این طرح را مهم می‌دانند) معتقدند که تنها بخشی از مشکلات را حل می‌کند و کلیت مشکل باید با هماهنگی نهادهای حاکمیتی حل شود.
روزنامه شهروند با بیان اینکه «طایی» در خلال مصاحبه بارها مکث می‌کند تا کسی را نیازارد، از قول وی می‌نویسد: طرح تکاپو ذیل بسته سیاستی اشتغال پایدار است... طرح تکاپو یک طرح ملی نیست. برای طرح ملی ایجاد اشتغال باید سراغ نظام تخصیص منابع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا سیاست‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی یا سیاست‌های مالی وزارت دارایی رفت.
وی بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای حل معضل اشتغال تاکید می‌کند و می‌افزاید: ما به طور پیوسته به دنبال ایجاد هماهنگی درون سازمانی هستیم. ما تلاش می‌کنیم وضع‌مان بهتر شود اما این که انتظار داشته باشید طرح‌های ما تمام مشکلات کشور را حل کند خیر، این‌گونه نخواهد بود. من می‌توانم درباره طرح تکاپو و اشتغال پایدار صحبت کنم. نمی‌توانم درباره آقای روحانی و دولت صحبت کنم.
معاون وزیر رفاه در پاسخ این سوال که آیا هماهنگی میان دستگا‌ه‌های اجرایی وجود دارد، می‌گوید: وظیفه شورای اشتغال هم همین است. شورای اشتغال کانون هماهنگی سیاست‌های اقتصاد کلان موثر بر بازار کار است.
یادآور می‌شود جلسات شورایعالی اشتغال معمولاً با تأخیر برگزار می‌شود. آخرین جلسه شورا، 4 آذر ماه بوده است.