kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
گلوبال ریسرچ:

فرانسه و آمریکا با نقض ان‌پی‌تی بمب اتم را به اسرائیل دادند

پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت این آمریکا و فرانسه بودند که با نقض آشکار ان پی تی تکنولوژی ساخت بمب اتمی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند.


به گزارش تسنیم پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در تحلیلی به نقض معاهده منع سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) از سوی کشورهای دارنده بمب اتمی پرداخت و نوشت: باشگاه کشورهای دارای سلاح هسته ای بر اساس بند اول این معاهده متعهد شده اند از واگذاری مستقیم یا غیر مستقیم سلاح های هسته ای به دیگری خودداری نموده و هیچ یک از دولت‌های فاقد سلاح هسته‌ای را به هیچ طریقی در ساخت سلاح های هسته‌ای یا سایر ادوات انفجاری هسته‌ای و یا کسب این سلاح ها و کنترل بر آنها کمک، تشویق و ترغیب نکنند،با این حال آمریکا و فرانسه زمینه ساخت این سلاح‌ها را برای اسرائیل فراهم کردند.
بر اساس این گزارش علی رغم مواضع رسمی مقامات آمریکا، تکنولوژی ساخت بمب اتمی به اسرائیل منتقل شد، آمریکا ابتدا تمایلی به تحویل راکتور آب سنگین 5 مگاواتی به تاسیسات هسته ای دیمونا در سال 1963 نداشت، اما فرانسه زودتر از آمریکا وارد عمل شد و در دهه 1950 اقدام به ساخت پروژه تاسیسات هسته‌ای دیمونا کرد و تکنیسین های فرانسه به ساخت مرکز استخراج پلوتونیوم در این سایت کردند.
به گفته راجر ماتسون، از کارمندان سابق کمیسیون انرژی اتمی، سطح همکاری آمریکا و اسرائیل در موضوع ساخت ادوات جنگی قابل توجه بوده و نقش قدرتهای اروپایی نیز مهم بوده است.
واقعیت این است که نقض رژیم بین المللی منع گسترش در برخی موارد تحمل می‌شود و رژیم اسرائیل همچنان بزرگترین استثناء امنیتی و معاف از امضای ان پی‌تی، معاف از توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و یک دریافت کننده تکنولوژی سلاح‌های هسته‌ای باقی مانده است.