kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
در دیدار ظریف با لوکاشنکو مطرح شد

آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران

رئیس جمهوری بلاروس در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت که در سفر آتی خود به ایران برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی بلاروس و ایران تلاش خواهد کرد.


«آلکساندر لوکاشنکو» روز گذشته (سه شنبه) در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در «مینسک» گفت: در سفر آتی خود به ایران برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی بلاروس و ایران تلاش خواهد کرد.
ظریف شامگاه دوشنبه برای انجام دیدار کاری دو روزه وارد مینسک پایتخت بلاروس شد.
لوکاشنکو با بیان این که روابط سیاسی بلاروس و ایران در سطح بالایی قرار دارد، گفت، در همکاری اقتصادی دو کشور چنین وضعیتی وجود ندارد.
رئیس دولت بلاروس افزود: به همین دلیل در دیدار آینده خود از ایران سعی خواهم کرد روابط اقتصادی دو کشور نیز توسعه داده شود و طبیعی است که برنامه این دیدار باید با جزئیات اقتصادی تکمیل شود.
وی با تاکید بر آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران، حجم سرمایه‌گذاری‌های ایران در اقتصاد بلاروس را حدود 600 میلیون دلار اعلام کرد.
رئیس جمهوری بلاروس گفت: می‌خواهم اطمینان دهم که بطور کامل به توافق‌های موجود پایبند خواهیم بود و تمام تلاش خود را برای این که شرکای ایرانی در بلاروس احساس رفاه کنند، انجام می‌دهیم.
لوکاشنکو گفت: دوره دشواری را سپری می‌کنیم و ایران و بلاروس تحت فشار خارجی و در بخش‌های اقتصادی هدف تحریم‌های خارجی قرارگرفته‌اند. در این شرایط هم می‌توانیم الگویی از دو کشور در حال همکاری را ارائه کنیم.
 بیانیه وزارت ‌خارجه بلاروس ‌
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به سطح گسترده روابط سیاسی ایران و بلاروس بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تلاش متقابل دو کشور در این عرصه تاکید کرد.
همچنین وزارت امور خارجه بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار وزیر امور خارجه ایران از مینسک به دعوت رسمی «ولادیمیر مکی» همتای بلاروسی وی انجام می گیرد.
در بیانیه وزارت امورخارجه بلاروس خاطرنشان شد: بررسی مسایل مهم بین‌المللی، هماهنگی مواضع دو کشور در عرصه بین‌المللی و بحث در خصوص توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس در دستور کار مقام های دو کشور قرار دارد.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران همچنین در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس و نیز مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت می‌کند.
محمد جواد ظریف، پیش از سفر به بلاروس، در باکو با «الهام علی‌اف»رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار کرد.
رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت و گو با ظریف بر اهمیت دیدارهای دو جانبه در سطوح مختلف برای تقویت روابط تاکید کرد.
ظریف نیز در این دیدار گفت: دو کشور از روابط تاریخی و عمیق بهره‌مند هستند. وی ضمن اعلام احترام به «حیدر علی‌اف»، رئیس‌جمهور سابق آذربایجان، از نقش وی در روابط ایران و این کشور تمجید کرد.
در این دیدار طرفین دیدگاه‌های خود را درباره مسائلی چون چشم‌انداز توسعه روابط دو جانبه در حوزه‌های امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، همکاری با سازمان‌‌های بین‌المللی، انرژی، حمل و نقل، تکنولوژی و کشاورزی مدرن مطرح کردند.
وزیر امور خارجه ایران در آخرین برنامه سفر خود به جمهوری آذربایجان عصر دوشنبه در جمع کارگزاران ایرانی و اعضای خانواده آنها در باکو گفت: مهمترین گفتمان انقلاب اسلامی، خود باوری است و این خودباوری است که به ما اجازه می‌دهد در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا بدون واهمه مذاکره کنیم.
محمدجواد ظریف با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا گفت: در جهان امروز، قدرت به معنی تسلط بر قلب‌ها و مغزها در کنار قدرت اقتصادی، ایجاد توان و نفوذ می‌کند .
وزیر امور خارجه، شامگاه دوشنبه باکو را به مقصد مینسک پایتخت بلاروس ترک کرد.