kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
جهانگیری در دیدار رئیس جمهور عراق:

ایران در همه شرایط خود را در کنار دولت و ملت عراق می‌داند

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که امنیت عراق، امنیت ایران است و جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق می‌داند.


«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، دیروز (سه‌شنبه) در دومین روز سفر خود به عراق در دیدار «فواد معصوم» رئیس جمهوری این کشور با تبریک موفقیت‌های دولت، ملت و ارتش این کشور در مبارزه با داعش افزود: امیدوارم روند پاکسازی مناطق آلوده عراق از لوث گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند.
معاون اول رئیس جمهوری، داعش را پدیده‌ای شوم خواند که دامنگیر کشورهای اسلامی شده است و ادامه داد: گروه داعش اقداماتی در دنیای اسلام انجام می‌دهد که به حیثیت مسلمانان لطمه وارد کند و به همین دلیل عده‌ای معتقدند این گروه تروریستی از پشتوانه صهیونیستی برخوردار است.
جهانگیری با تاکید بر این که راه‌حل مبارزه با داعش تنها از طریق نظامی میسر نیست، خاطرنشان کرد: در راه مبارزه با این گروه تروریستی باید از طریق ایدئولوژی، جلوگیری از تامین منابع مالی آنها و ممانعت از اضافه شدن نیروهای جدید به این گروه تروریستی اقدام شود.
وی تصریح کرد: مردم عراق و سوریه در راه مبارزه با داعش در خط مقدم هستند و باید جامعه جهانی از ملت عراق و سوریه در این مبارزه حمایت کنند.
معاون اول رئیس جمهوری نقش مرجعیت شیعه را در این مبارزه نقشی کلیدی دانست و گفت: باید قدردان فتاوای مرجعیت شیعه در این مقطع تاریخی باشیم.
معاون اول قوه مجریه نقش اکراد در فرآیند سیاسی عراق را نقشی سازنده و مهم توصیف و بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی در عراق که عاملی بسیار تعیین‌کننده در توسعه این کشور است، تاکید کرد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایران و عراق باید تلاش کنند روابط اقتصادی و تجاری خود را متناسب با روابط سیاسی و دوستانه دو کشور ارتقا دهند تا شاهد ارتقای سطح روابط و مناسبات فی مابین در همه زمینه‌ها باشیم.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از تجربیات خوبی در زمینه سازندگی برخوردار است و آمادگی دارد این تجربیات را در اختیار عراق قرار داده و نقشی فعال در بازسازی این کشور ایفا کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به نفت‌خیز بودن دو کشور ایران و عراق و توطئه سیاسی کاهش بهای نفت خاطرنشان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم از هر تحریم برای کشورمان فرصت بسازیم و اکنون نیز که با کاهش بهای نفت مواجه شده‌ایم با افتخار اعلام می‌کنیم که کمتر از 30 درصد بودجه دولت ما به نفت وابسته است.
مناسبات ایران و عراق خدشه‌ناپذیر است
رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان این که خطر داعش منحصر به عراق نیست و همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، گفت: اگر خطری دامنگیر هر یک از کشورهای منطقه شود سایر کشورهای منطقه نیز با تهدید مواجه می‌شوند.
فواد معصوم افزود: ایران و عراق دارای مرز مشترک طولانی هستند و از روابط دیرینه و تاریخی برخوردارند که این مسایل می‌تواند در تحقق اهداف مورد نظر برای گسترش روابط موثر باشد.
رئیس جمهور عراق با بیان این که ما اخیرا برنامه‌ریزی کردیم تا از اتکای بودجه خود به نفت بکاهیم، از اقدامات و برنامه جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش وابستگی به نفت ابراز خرسندی کرد و افزود: عراق در این زمینه تازه‌کار و نوپاست و باید بتوانیم برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از تجربیات ایران استفاده کنیم.
فواد معصوم از حمایت‌های ایران در زمینه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و کمک‌های فنی و مشاوره‌ای در مبارزه با داعش قدردانی و اظهار امیدواری کرد روابط و مناسبات میان دو کشور روز به روز گسترده‌تر شود.
وی روابط تهران ـ بغداد را روابطی برخوردار از ویژگی‌های خاص در مقایسه با سایر کشورها دانست و گفت: مناسبات ایران و عراق براساس اصول خدشه‌ناپذیر، شفاف، واضح و به نفع دو ملت است.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در صدر هیئتی عازم عراق شد و پس از دیدار با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی با سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق دیدار و گفت و گو کرد. وی در دومین روز از سفر خود، از نمایشگاه تخصصی کالای ایرانی بازدید کرد و در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی حضور یافت.
جهانگیری در جمع بازرگانان ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران کاهش قیمت نفت را توطئه سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌داند و امیدوار است به همت کشورهایی همچون ایران و عراق نفت به جایگاه واقعی خود بازگردد. وی تاکید کرد: ایران و عراق باید شرکای خود را پیدا کنند و شرکای خود را توسعه دهند، مسیر توسعه روابط دو کشور بازگشت‌ناپذیر است.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه است و برای این که این اراده جنبه عملی به خود بگیرد سرمایه‌گذاران، بازرگانان، تجار و فعالان بخش خصوصی دو کشور نقش تعیین‌کننده دارند.
حضور 250 شرکت ایرانی در نمایشگاه بغداد
نمایشگاه کالاهای ایرانی روز دوشنبه با حضور «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی»  وزیر بهداشت، «عدیله حسین حمود» وزیر دولت عراق، «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی تهران، «جعفر الحمدانی» رئیس اتاق تجارت و بازرگانی عراق و جمعی از مقامات، مسئولان و تجار دو کشور رسما افتتاح شد. بیش از 250 شرکت ایرانی تولیدات خود را در نمایشگاه بغداد که در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع دایر شده، عرضه کرده‌اند.
معاون اول رئیس جمهوری ضمن بازدید از این نمایشگاه و گفت و گو با مسئولان غرفه‌های آن، از نزدیک در روند برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای تولیدی ایران قرار گرفت.
جهانگیری پس از بازدید از نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و سخنرانی در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی با حجت‌الاسلام عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق دیدار و پس از آن در ضیافت ناهار ائتلاف همپیمانی ملی عراق شرکت کرد. رئیس ائتلاف همپیمانی ملی عراق ابراهیم جعفری است.