kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
توصیه امام جمعه موقت اهواز به ابتکار در دانشگاه شهید چمران اهواز:

نباید به جای چاره‌اندیشی، تمام تقصیرات را به گردن دولت‌های قبلی بیندازیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز را به محل تاخت و تاز و زیر سؤال بردن عملکرد دولت قبلی در زمینه مقابله علمی با ریزگردها کرد.

اهواز- خبرنگار کیهان:

معصومه ابتکار که پس از 10 روز از حادثه هجوم ریزگردها به استان خوزستان قرار بود براساس توصیه استاندار با تصمیمات راهگشا به این استان سفر کند، اما دیروز در نخستین کنفرانس علمی محیط‌زیست و در جمع دانشجویان ابتدا به تمایز این دولت با دولت قبلی پرداخت و گفت: تمایز این دولت با برخی رویکردهایی که در 10 سال گذشته در کشور مشاهده کرده‌ایم تأکید بر نظر کارشناسی و علمی و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه و آنی و سلیقه‌ای است، وی تأکید کرد: واقعیت این است که اگر امروز ما در عرصه‌های مختلف کشور دچار صدماتی هستیم عمدتاً به دلیل نگاه غیرکارشناسی، عدم پایبندی به قانون و برنامه است.
وی به این گونه موارد بسنده نکرد و با اشاره به گزارشی از مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای 75 درصدی برنامه چهارم در دولت قبل گفت: وقتی با یک دوره‌ای از بی‌توجهی رو به رو می‌شویم طبیعی است که بعدها معضلاتی عارض شود و معضلات زیست محیطی هم از این دست است.
ابتکار بخش مهمی از مشکلات به وجود آمده امروز را به دلیل فقدان نگاه علمی دانست و افزود: تمایل داشتم 10 روز پیش در آن شرایط گرد و غبار به اهواز می‌آمدم ولی فکر کردم در فضایی باید صحبت کنیم که مباحث جدی علمی را مطرح کنیم، لذا دکتر هاشمی به نمایندگی از دولت حضور پیدا کردند! ابتکار الگوی کشاورزی کشورمان را الگویی حدفاصل سنتی و نوین برشمرد و گفت: این الگو باید اصلاح شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: راه مواجهه بااین معضلات ایجاد فضای اجتماعی توأم با نگرانی و التهاب و غوغاسالاری نیست؛ بله مردم باید حرفشان را بزنند حتی نقد و اعتراض داشته باشند، اما باید مراقب بود که با این مباحث مواجهه علمی داشته باشیم، چرا که هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید این معضلات را ظرف یک ماه حل می‌کند. اگر عراق موضوع را حل کند، تکلیف نقاطی از جمله مرزهای سوریه،‌اردن، و عربستان و صحرای آفریقا چه می‌شود؟
امام جمعه موقت اهواز: آسیب سیاسی کردن ریزگردها به مردم می‌رسد
بنابراین گزارش امام جمعه موقت اهواز نیز در این کنفرانس با انتقاد از برخی سخنان رئیس سازمان محیط زیست درباره مقصریابی برای گردو خاک‌های 10 روز گذشته خوزستان تصریح کرد: مسئله ریزگردها را نباید سیاسی و بهانه‌ای برای حمله به مسئولان شود. مسئولان دارند کار خود را انجام می‌دهند، اما مسئولان نیز ریزگردها را سیاسی نکنند و تقصیر را بر گردن دولت‌های قبل نیندازند. زیرا اگر این مسئله سیاسی شد آسیب اساسی متوجه مردم می‌شود.
آیت‌الله سیدابوالحسن حسن‌زاده در نخستین کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: مسئله ریزگردها یک بار دیگر توجه همه را به استان خوزستان معطوف کرد هر چند این پدیده چیز جدیدی نیست و چندین سال است با آن مواجهیم؛ اما بروز این پدیده در فاصله‌های زمانی کوتاه و شدت بیش از حد آن دو دلیل اصلی این توجه است.
وی با تأکید بر بررسی و شناسایی آسیب‌ناشی از ریزگردها گفت: درست است که اولین مسئله سلامتی مردم است، اما مشکل، تنها مشکلات تنفسی نیست که برای مردم به وجود می‌آید.
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: مسئله دیگر کاهش درآمد مردم در هر گرد و غبار است؛ همین که استانداری تعطیلی ادارات را اعلام می‌کند، در پی آن بازار و بخش خصوصی هم تعطیل می‌شود و حتی اگر کرکره مغازه را هم پایین نکشند، عملاً درآمدی ندارند.
وی در خصوص محاسبات مالیات و عوارض مردم خوزستان نیز گفت: مالیات مردم باید کمتر شود اما خدمات نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد، یعنی به خاطر اینکه درآمد دولت در این بخش از استان کاهش می‌یابد پس ارائه خدمات نیز کاهش پیدا کند.
امام جمعه موقت اهواز آسیب دیگر پدیده گرد و غبار را افت تحصیلی عنوان کرد و با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در استان در پی بروز این پدیده گفت: بااین وضعیت دیگر کسی حاضر نیست کارخانه و سرمایه خود را به خوزستان بیاورد بلکه به استانی می‌رود که با آب و هوای بهتر و بعضاً توجه بهتر کار کند و همین امر باعث کاهش اشتغال در استان می‌شود، بنابراین دولت باید تسهیلات مؤثری در نظر بگیرد تا حجم سرمایه‌گذاری در استان کاهش نیابد.
وی مهاجرت از استان را از دیگر آسیب‌های گرد و غبار دانست و افزود: عده‌ای با این گرد و خاک نمی‌توانند در استان بمانند و مشکلاتی برای خانواده و فرزندانشان ایجاد می‌شود و در این میان مهاجرت نخبگان نیز انکارناپذیر است که این مسئله نیز هزینه مردم را بالا می‌برد. در بخش صنعت نیز اغلب تأسیسات در فضای باز قرار دارند که آسیب‌های جدی می‌بینند دامداری و کشاورزی نیز به همین ترتیب تحت تأثیر مخرب این پدیده است.
وی در ادامه گفت: بعضی راه حل‌ها مسکن است اینکه ما به مردم ماسک و شیر مجانی بدهیم و در رسانه‌ها هم عنوان کنیم و منتی هم بر سر آنها بگذاریم راه اساسی نیست بلکه تشخیص اصل بیماری نیاز به پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر دارد.
حسن‌زاده تأکید کرد: شرکت نفت که عمده درآمد آن از استان است باید توجه جدی به استان داشته باشد.