kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰

فارین‌پالیسی: بی‌اختیاری دولت اوباما مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند(خبر ویژه)

یک نشریه آمریکایی تصریح کرد اوباما فاقد اختیار لغو تحریم‌ها در مذاکرات با ایران است.

فارین‌پالیسی در تحلیلی خاطرنشان کرد: دو مسئله اصلی در گفتگوها با ایران حل نشده باقی مانده است اولین مشکل به حجم و قابلیت غنی‌سازی ایران در آینده مربوط می‌شود و دومین مشکل، روند تسهیل و در نهایت لغو تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی علیه ایران است. واشنگتن برای اینکه بتواند مشکل اول را با تهران حل کند، می‌بایست اقداماتی برای برطرف کردن مشکل دوم انجام دهد. بزرگ‌ترین مشکل در گفتگوها نبود اطمینان است. ایرانی‌ها با اشاره به ماهیت تغییرپذیر کنگره و نامعلومی پذیرش توافقنامه هسته‌ای از سوی دولت بعدی در آمریکا، به مراتب بر لغو تحریم‌های عمده پیش از حصول هرگونه توافقی اصرار ورزیده‌اند. واشنگتن با باور اینکه تحریم‌ها عامل فشار در دوره گفتگوها برای دستیابی به توافق هسته‌ای بودند و می‌بایست به طور تدریجی و هم راستا با اجرای توافقنامه از سوی ایران لغو شوند، این خواست را رد کرده است.
فارین پالیسی افزود: تلاش برای حل این اختلافات از طریق تسهیل تحریم‌ها و یا تهدید به تحریم‌های بیشتر احتمالاً بی‌فایده خواهد بود. ایران به توانایی دولت اوباما در عمل به وعده‌ها در زمینه تسهیل تحریم‌ها اطمینان ندارد. هر چه اطمینان ایران به توانایی آمریکا در عمل به تعهدات مطابق توافقنامه کمتر شود، احتمال مصالحه ایران بر سر مسائل کلیدی و  مورد نیاز برای حصول توافق‌نامه نیز کاهش می‌یابد.
مجله آمریکایی نوشت: حقیقت این است که رئیس جمهور قدرت لغو تحریم‌ها را ندارد و تنها کنگره می‌تواند تحریم‌هایی را که اعمال کرده است، لغو کند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و گروه مذاکره کنندگان وی می‌توانند در گفتگوها با ایران در ژنو تعهداتی بدهند، اما از نظر ایرانی‌ها این تعهدات همه وعده‌های توخالی هستند.