kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
نماینده مردم اهواز:

منشأ بیشتر گرد و خاک امسال خوزستان کانون‌های داخلی بوده است

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: از 12 باری که امسال گرد و خاک در خوزستان رخ داده است، 10 بار از کانون‌های داخلی بوده است.
اهواز - خبرنگار کیهان:

سید شریف حسینی با اشاره به وضعیت بحرانی هوای خاک‌آلود اهواز اظهار داشت: نمایندگان خوزستان تمام مسیرهای علمی، کارشناسی، تخصصی،‌ نشست دوستانه و غیردوستانه را 13 سال است انجام داده‌اند اما تا امروز این مشکل حل نشده است. وی ادامه داد: برای حل این مشکل نیاز به هماهنگی با کشورهای دیگر نیست بلکه نیازمند کارهایی است که ما باید انجام دهیم و مقابله با گرد و خاک نیاز به اراده دارد.
وی ادامه داد: دولت باید مثل سایر مشکلات استان‌های دیگر اعتباری برای این پدیده شوم در نظر بگیرد. حسینی عنوان داشت: این اعتبار باید به این منجر شود که 200 هزار هکتار از بیابان‌ها مالچ‌پاشی شود مصوبه‌ای که در دولت یازدهم برای خوزستان به تصویب رسید و تا امروز فقط 25 هزار هکتارش یعنی حدود 12 و نیم درصد انجام شده است.
نماینده اهواز گفت: وزارت نفت باید حقابه‌هایی برای هورالعظیم در نظر بگیرد زیرا قسمت زیادی از هورالعظیم در اجرای طرح نفتی آزادگان خشک شد و این کار گرد و خاک در استان را افزایش داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: اگر مالچ‌‌پاشی 200 هزار هکتار و پرداخت حقابه هورالعظیم انجام شود کانون‌های داخلی گرد و غبار از 100 درصد به 10 درصد تقلیل پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: امروز شاهد بارش خاک در استان هستیم و کار گروهی باید در استان مستقر شود و راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار خود قرار دهد.
نماینده اهواز تاکید کرد: در آینده شاهد سونامی آسم و امراض خاص در خوزستان خواهیم بود.