kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷

سیروس ناصری: هشدار رهبر انقلاب دغدغه همه کارشناسان است(خبر ویژه)

عضو اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: دغدغه سوء استفاده آمریکا از توافق دو مرحله‌ای که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، یک دغدغه عمومی است.

سیروس ناصری در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری در یکی از مقاطع حساس مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و به نظر بنده بیش از هر چیز راهگشا بود. مطالبی که ایشان فرمودند بسیار منطقی و در راستای مسیر حرکتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.
وی درباره نفی توافق دو مرحله‌ای از سوی رهبر انقلاب گفت: اساساً این دغدغه به طور عمومی وجود داشته و همچنان هم هست که پس از توافق کلی بحث در خصوص جزئیات قدری به مشکل بخورد و فضا برای سوء استفاده طرف مقابل باز باشد. چرا که اگر به خاطر داشته باشید در نوامبر سال گذشته توافقاتی میان طرفین در خصوص کلیات مسئله به وجود آمد و تعهداتی به صورت سلسله مراتبی از سوی هر دو طرف تعریف شد اما در ژانویه و وقتی مباحث جزئی مورد طرح قرار گرفت، هر جایی که محل تغییر بود از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفت. به این معنا که هر موردی که می‌شد از آن تفسیر متفاوتی ارائه داد از سوی غربی‌ها چنین رفتار شد. براین اساس من معتقدم در این مذاکرات تعیین جزئیات و مرتبط کردن هر یک از اقدامات ما با رفتارهای متقابل طرف مقابل بسیار حائز اهمیت است. چرا که به دلیل اینکه یک مرجع و داور بین‌المللی برای تعیین تکلیف این موافقتنامه وجود ندارد چاره‌ای نیست جز اینکه همه اقدامات را مقابل هم قرار دهیم. اگر ما کاری انجام می‌دهیم طرف مقابل هم باید عملی متناسب با آن انجام دهد. اگر طرف مقابل به بخشی از تعهداتش عمل نکرد ما هم باید رفتاری متقابل در دستور کار قرار دهیم. براین اساس فرمایشی که رهبری معظم مطرح کردند که توافق کلی را نمی‌پسندند و مایلند جزئیات و کلیات با هم مشخص شوند دغدغه عمومی و همچنین کارشناسان است.